Dok se nacija ujedinjuje protiv novih izopćenika, nezapaženo prolaze alkoholičari, osuđeni i osumnjičeni ratni zločinci na čiju obranu i izdržavanje država također troši ogromne sume, veliki zagađivači, cementare, azbestare i pivovare koje, za razliku od duhana, ubijaju brzo i jeftino, i dalje neometano gomilaju profite. Profite će, bez sumnje, dalje gomilati i duhanska industrija…
Ova zemlja svakoga dana sve više liči na Ruritaniju, histeričnu balkansku tvorevinu koja bi da bude nešto drugo, ali ne zna točno kako. Svjedoči tome i ponosni iskaz Velikog Antipušačkog Inkvizitora, dr.
Andrije Hebranga, koji je u Saboru objavio da je Klub zastupnika HDZ-a - evo već dva mjeseca - čist o duhanskog dima?! Stvarno, već puna dva mjeseca? Ispada da smo mi ostali duhanski ovisnici, koji smo se pridržavali odredbi Zakona o zaštiti na radu iz 1996. koji zabranjuje pušenje u radnim prostorijama, svo to vrijeme poštivali zakona za kojeg je HDZ, u svom stranačkom klubu, proglasio eksteritorijalnost. Kao da je riječ o nekoj privatnoj konobi, a ne njihovom radnom mjestu.
Istodobno dok nitko, ili barem nitko politički mjerodavan, ne pokazuje niti najmanju namjeru da povede relevantnu političku raspravu o tome zašto građanima neće biti omogućeno da se referendumom izjasne žele li pristupiti NATO savezu, vojno-političkoj formaciji koja bi mogla imati mnogo sudbonosnije posljedice po njihove živote, zdravlje, standard i svekoliki okoliš, političke elite ujedinile su se u zdravstveno-prosvjetiteljskom moraliziranju o štetnosti duhana, primarnog, sekundarnog i tercijarnog pušenja. Paniku je do vrhunca doveo zastupnik
Damir Kajin kad je u jednom udisaju uspio zatvoriti krug između prve cigarete i posljednjeg,
zlatnog shoota, iako niti jedna znanstvena studija na svijetu još nije uspjela dokazati niti stvarnu vezu između uživanja lakih i teških droga, a kamoli cigareta i teških droga.
No, da ne bi bilo zabune, ovo nije poziv na tvrdoglavo nastavljanje uživanja u dimu cigarete, pa čak niti apel protiv budućeg zakona o zabrani pušenja. Stanovita povezanost između doprinosa pušenja povećanom riziku od kardiovaskularnih, plućnih i drugih bolesti doista je utvrđena. No, kampanja za zabranu pušenja, kao i bilo koja kampanja s ciljem uvođenja restriktivnih i disciplinirajućih mjera i jednoglasje koje je proizvela drugačiji su problem od eventualne potrebe da se smanje rizici od pušenja.
U bučnom jednoglasju saborske rasprave o štetnosti duhana, nitko se nije usudio postaviti pitanje što će točno značiti zabrana pušenje na javnim mjestima. Pored samorazumljive zabrane pušenja u radnim prostorima, kakva je i Klub zastupnika HDZ-a, a koja je postojala i do sada. Znači li to da će pušenje, po uzoru na neke američke sredine, uskoro biti zabranjeno i na ulicama, trgovima i ostalim javnim prostorima na koje bi svi trebali imati jednako pravo pristupa? Hoće li restorani, kafići i ostali prostori društvenosti uskoro za pušače postati zabranjene zone, a oni kao takvi nepoželjni gosti? Odvojeni prostori za pušače i nepušače, a pravo ovih potonjih da ne udišu dim iz tuđih cigareta nitko ne spori, postojali su i do sada. Jesu li propisi poštivani nešto je sasvim drugo, i ne postiže se novim i strožim zakonima. I na kraju, hoće li pušači koji tvrdoglavo ustraju u svojoj ovisnosti, uvjereni da je to ipak stvar njihovog osobnog izbora, a ne nacionalne higijene, postati građani drugog reda, nakon što su to neko vrijeme bili pripadnici nacionalnih i seksualnih manjina? Uostalom, tko će i kako kontrolirati to nepoželjno ponašanje u privatnim prostorima?
Jedan od jačih i na izgled neoborivih argumenata protiv pušača glasi da oni, navodno, nacionalno zdravstvo koštaju nekoliko milijardi kuna godišnje. No, ako želimo biti brutalno dosljedni u dokazivanju štetnosti duhana, taj argument baš i ne drži vodu, pogotovo ako su točni podaci iz nekih svjetskih studija da pušenje, ukoliko i kada se neka od "pušačkih bolesti" i pojavi, ubrzava njen neminovni tok. Uz svjetlu tog podataka i navodne činjenice da pušači žive nešto kraće, oni zdravstvenom sustavu zapravo štede novac. Sve što riskiraju je relativno produljenje vlastitog života u bolesti.
Iako se prikazuje kao dio
evropskih tendencija, vjerojatnije je da je aktualna kampanja protiv pušenja uvod u dodatne namete za pušače u već najavljenom novom sustavu zdravstvenog osiguranja. Ovih je dana slavodobitno ukinuto plaćanje administrativne pristojbe od 30 kuna, no taj će moratorij vjerojatno trajati kratko, jer je gotovo izvjesno da s reformom zdravstva slijede nova smanjivanja zdravstvenih prava, pri čemu će pušači
popušiti prvi.
I dok se tako nacija ujedinjuje protiv novih izopćenika, osim NATO-a, nezapaženo prolaze alkoholičari, osuđeni i osumnjičeni ratni zločinci na čiju obranu i izdržavanje država također troši ogromne sume, veliki zagađivači, cementare, azbestare i pivovare koje, za razliku od duhana, ubijaju brzo i jeftino i dalje neometano gomilaju profite. Profite će, bez sumnje, dalje gomilati i duhanska industrija, koja je netom uvedenom zabranom rada nedjeljom dobila čak i povlastice; benzinske pumpe i kiosci s duhanskim proizvodima ne potpadaju pod tu zabranu. Discipliniranje pušača zacijelo će se vrlo uskoro nastaviti i dodatnim nametima na duhanske proizvode kojima će se puniti državni proračun. Na kraju, moglo bi nam se desiti da država, nakon što je iscrpla i dobrim dijelom u dim pretvorila sve druge resurse društvenog blagostanja, i sama postane neizlječivo ovisna o pušačima. A kad do toga dođe, pušači bi trebali zahtijevati posebne poreske olakšice zbog nesebičnog investiranja u opće dobro.
Komentari
DAVOR 17.03.2008 | 18:41
Možda stvar treba posraviti na drugi način. Slažem se nije riješenje zabraniti pušenje, alkohol, drogu i druge "poroke" pod uvjetom i samo dok time ne ugrožavaš druge. Dakle ako se zatvoriš u sobu i pušiš, piješ ili se drogiraš to je tvoj izbor i ako ja ne moran udisati tvoj smrad od duhana, ne moram se plašiti da ćeš mi pijan razbiti auto ili mi ukrasti pare za drogu to je OK. Ili ako želiš skočiti kroz prozor, i niko neće žaliti za tobom i to je OK.
Tina 14.03.2008 | 22:50
e pa...evo, upravo sam zamotala duvan i mislim o ovom svemu...svjejedno je, u krajnju ruku. zabranili ili ne, isto je kao i sa svim stvarima. svako radi što ga je volja bez obzira što tko rekao i zabranio. a kad zabrane pušenje, ja ću se zavući u svoj čumez sa ostalim okorjelim pušačima, kao što se uvijek zavlačim kada želim biti svoja, bez zakona.
franyolle 12.03.2008 | 13:47
pušiti il' ne pušiti? ok, hajmo dakle vidjeti ima li i drugih ljudskih navada koje su opasne po zdravlje per capita ili sveukupno... pa, gle, ima ih na kamare :) pa šta, da ih "iskorjenjujemo"?
nepušenje ne oslobađa od idiotizama i budalaština, a bilo je hrpa zakletih apstinenata od duhana koji su se iz hobija bavili masakrima.
dovoljan razlog za propušiti su "celebrity reality šou-ovi", a, bato, mnogo su popularni.
Vesna, imaš cugu (ak' skužiš od koga :))
marko 11.03.2008 | 21:21
Po meni sve se svodi na to da pušač činom pušenja utječe na ljude oko sebe, neka svatko radi što želi dok pritom ne smeta druge. Tako da se pušenje u prisustvu drugih ne može svesti na osobni izbor. Takva egoistična navika je po meni time nepristojna, ali i nehigijenska za sve oko pušača. On ne može imati pravo smrdjeti zrak oko ostalih, njihovu odjeću itd. Žalosno je što je o tome uopće potrebno i raspravljati, naš je problem što je pušenje nešto kao običajno pravo.
beži bre 10.03.2008 | 20:25
soprano, pa ne samo da se ovde zagovara (ako razume šta ta reč znači...) pušenje nego vesna hoće i nekakve poreske olakšice! a nama pala vlada! kajgod!
soprano 10.03.2008 | 16:13
biljke, guske, nepušači i ostale gljive!
ne kužim vas. pa tko ovdje zagovara pušenje? radi se o zabranama, opijumu za narod i licemjerju. bauk pušenja kruži hrvatskom.
pušači svih zemalja, ujedinite se!
pero 10.03.2008 | 14:17
a koliko Hrvatsku stoje liječenje alkoholom uzrokavanih ciroza jetara. Koje se liječe čak i u Padovi....?
Visak 10.03.2008 | 10:42
Očajan članak pun dezinformacija i zamjena teza. Jeftina demagogijam dostojna vladajuće stranke.
svinja s 4. kata 09.03.2008 | 15:26
a kome ja to smetam, kakav je to vrstizam. evo, ja i moji gospodari lijepo ručamo, gledamo nedjeljom u 2 , a onda se svako povuče u svoje prostorije. imam dojam da bi me ono Jadno odmah priklalo, kad već nema prilike istrebljivati kišne prašume u južnoj hemisferi i graditi tamo autoceste, krkati mcdonalds i piti coca colu bez grižnje savjesti.
JOja 09.03.2008 | 15:26
Slazem se da netreba zabranjivati pusenje, ali da iste sekunde treba cijenu tog sranja staviti na 35kn minimum to ima smisla.
Pa pusite sve u 16!!!
mama i tata 09.03.2008 | 12:42
Svaka isključivost je glupa. Ma tko se veseli zabranama. Pa ovo je priča za budale. Kao, brinu se o zdravlju nacije. Onaj tko puši neka to radi u određenom prostoru. Onaj kome smeta neka tamo ne ulazi. I gdje je problem. A stalno se pozivati na druge je tako malograđanski i tipično hrvatski, inferiorno. Meni je o.k. kako Vesna piše i postavlja stvari. A vi sterilini, opsesivni i analni pokušajte se opustiti...nije ni ovaj život vječan.
mama i tata 09.03.2008 | 12:42
Svaka isključivost je glupa. Ma tko se veseli zabranama. Pa ovo je priča za budale. Kao, brinu se o zdravlju nacije. Onaj tko puši neka to radi u određenom prostoru. Onaj kome smeta neka tamo ne ulazi. I gdje je problem. A stalno se pozivati na druge je tako malograđanski i tipično hrvatski, inferiorno. Meni je o.k. kako Vesna piše i postavlja stvari. A vi sterilini, opsesivni i analni pokušajte se opustiti...nije ni ovaj život vječan.
okorjeli 09.03.2008 | 11:56
Ja u vlastitom domu imam pusacke i nepusacke zone, koje vrijede za mene i za nase goste. I mislim da je to posteno - kome se ne dimi, ne mora se dimit. Ono sto ne podnosim su zabrane - zvijezde i kukasti krizevi, zabrane javnog okupljanja, cenzura, 0 promila, godine zatvore za joint u dzepu, zakon o nepusenju... Kad se sve zbroji, nisu popusili samo pusaci i svi ce na kraju postati biljke. Imate mozak - upotrijebite ga!!! MAZU VAM OCI!!!!!
Nepusacica 09.03.2008 | 10:56
Ma gdje vam to toliko smetaju pusaci? Tko vas tjera da se motate oko pusaca? Hipokriti. Ako mi smeta dim, ne idem tamo gdje se dimi. Na zalost, ove neke druge stvari ne mogu izbjeci. A vi samo zatvarajte oci, sve sam postenjacina do postenjacine, bitno je da su vam pluca cista, kakva naivnost!!!!!!!!! Procitajte malo statistike oko broja ljudi cija je smrt uzrokovana opcim oneciscenjima, ignoramusi.
Jadno 09.03.2008 | 08:12
Članak je jadan do bola. Jednako kao i komentari koji ga podržavaju. Izvlačiti se na NATO, cementare ili, kao socijalist na automobilski promet, je nisko da niže ne može biti.
Probajte zamisliti "Vesnu" iz nekog drugog vremena koja buni što više ne smije hraniti svinju u kadi na 4. katu. Tako puno novca izdvaja za AC Zagreb Karlovac (za koga li je grade?!), tek što nije započeo nuklearni rat (koji će ionako uništiti sve čvarke), a susjedima smeta jedno prase (još nema ni 100 kg). I 'ko je vidio WC stavljati u stan. Što fali malo prošetati po blatnom dvorištu? Oduvijek sam tamo s...., a vidite kako sam dobro ispala.
Borg 08.03.2008 | 21:02
You'll enjoy assimilation! It's for free! No smoking, no meat, no salt, healthy meals every day. Anyway, as we say, resistance is futile.
monkey 08.03.2008 | 20:14
dokazano je i da McDeath ubrzava umiranje, šta njega ne zabrane majčicu mu? (pušač u oblačku idealizma:) ma nije fora u pušrenju, već u kontroli življenja. evo samo u zadnjih mjesec dana: ne stavljaj veš na balkon, ne kopaj po kontenjeru, ne stavljaj klimu na zid zgrade, pazi kak ti izgledaju saksije...postjemo sterilni, ali ne i čišći.
Egzorcist 08.03.2008 | 16:32
Đavolja su to posla, taj nikotin. Nazovite 0800666666, rješavamo vas malih i velikih demona vrlo povoljno!
Borg 08.03.2008 | 16:31
You will be assimilated. Resistance is futile.
friška nepušačica 08.03.2008 | 16:17
pušači najčešće, bez obzira što govorili, ne vode računa o nepušačima. ako zajedno izlaze puš i nepuš, obavezno se sjeda u prostor gdje je dopušteno pušenje, jer je pušačima 'teško izdržati' i 'nije im gušt'
stari nepušač 08.03.2008 | 16:02
nikada nisam pušio, a ipak nebi htio postati biljka o čijim će pravima o slobodama odlučivati uspaničeni moralisti.
nakon zabrane pušenja doći će zabrana psovanja, zabrana seksanja, zabrana udruživanja, zabrana prolaska cvjetnim trgom, jer će i to smetati novoj eliti koja će se tamo nastaniti. jedna zabrana vodi drugoj.
pušači moraju voditi računa o ljudima kojima dim cigarete smeta, ali ništa se ne postiže zabranama. one samo stvaraju strah i bijes "pravednika".
Rurik 08.03.2008 | 15:41
jako dobar članak
smoking sucks 08.03.2008 | 15:41
bolje uzmi jedan smoki, ili dva. il si kupi cijelu vrećicu.
Friška nepušačica 08.03.2008 | 15:39
Neka biljaka na svijetu. Ali: zašto se na besplatni broj škole nepušenja nitko ne javlja? Štojeuopće s tom školom nepušenja, Veljko Đorđević brblja o tome, a kad hoćeš naći nekoga da ti pomogne nitko ne diže slušalicu! I predsjednica tog Antipušačkog povjerenstva ili kako se već zove niakd nije pušila! Otkud netko tko nikad nije pušio da zna da se ne prestaje tek tako...?!?
Kako sam postala biljka 08.03.2008 | 15:36
Pušila sam 2-3 kutije dnevno, desetljećima: Opatiju, Milde Sorte, York, 160 zlatni i 160 light, Malrboro crveni i bijeli, Winston. Neko sam vrijeme čak motala Samson i Drum, rekli mi da je zdravije. I kad sam shvatila da sam tokom/tijekom tih desetljeća spušila cca 20-30 tisuća eura šlag me strefil... Drže me na aparatima. Na zid su mi stavili natipis "S cigaretom nisi sam". I tako sam sad biljka. Ali ne rastem.
Gusak u magli 08.03.2008 | 14:27
Vesna, ti si pušačica? okorjela, rekao bih. i kao svaki okorjeli bezobzirni pušač - shvaćaš to kao napad na osobne slobode. a kao, fura se neki intelektualni đir... razmisli još o temi.
lako je prozivati sve druge koji ne rade svoj posao, nabrajati neke druge (istina, i veće) probleme, ali bilo bi lijepo da za promjenu bar nešto odrade do kraja. na jednom mojoj osobnoj, sebičnoj i egocentričnoj razini važnije mi je živjeti bez tog smrada nego u EU
ja 08.03.2008 | 13:36
Zašto se uvijek kad se dotakne tema pušenja, vi pušači izvlačite na druge st ari i zagađenja koja su kao bitnija??? Pušenje se mora zabraniti i to nema veze da li je to manje ili više važno od drugih stvari!
Netko 08.03.2008 | 13:34
Zabrana pušenja je najbolja stvar koja se mogla dogoditi, to je zapravo jedina dobra st ar koju je ova vlada napravila! Sramota je da se to nije dogidlo davno prije!
Socijalist 08.03.2008 | 02:04
Ovo sa zabranom pušenja je jedna od većih gluposti sa kojom ćemo se suočiti ; da je političkoj "eliti" doista stalo do zdravlja i dobrobiti nacije, ograničili bi najvećeg štetočinu i ubojicu suvremenog doba - automobilski promet !