Marinko Čulić 24.05.2012.

Što nam znači pobjeda Karanikolića

Marinko Čulić Postjugoslavenski nacionalizami nikada ne funkcioniraju kao nešto odvojeno, singularno, nego kao zbir akcija i reakcija na širem ex-yu prostoru. Nikolićev izbor za srbijanskog predsjednika sigurno će izazvati povećano izlučivanje antisrpskih žlijezda u Hrvatskoj.

Što nas čeka

Trg Burze

Deutsche welle

Hrvatska živež na putu u EU

Fotografija članka
Pretpostavlja se da samo u Osječko-baranjskoj županiji postoji oko 20 tisuća nelegalno izgrađenih stočarskih farmi s tisućama svinja, goveda i peradi namjenjenih uzgoju, rasplodu i mesnoj industriji. Ukoliko poljoprivrednici rade bez ikakve dozvole, troškovi za jedinstvenu okolišnu dozvolu penju se preko 200 000 kuna.

Ako odbiju primijeniti nove propise ostat će bez posla, bez farmi i bez certifikata.

IPPC (Integrated Pollution Prevention and Control), odnosno Direktiva za integrirano sprečavanje i kontrolu zagađenja europski je propis objedinjenih uvjeta zaštite okoliša, kojom se u hrvatsku industriju, poljoprivredu i komunalni sektor uvode ujednačeni europski standardni proizvodnje i upravljanja. Taj dokument ujedno garantira higijensko-zdravstvenu zaštitu osoblja, radne sredine i okoliša  u kojem se proizvodni pogoni nalaze. Primjena IPPC direktive znatno utječe na smanjenje emisija štetnih plinova u atmosferu i taloženje štetnih tvari u tlo i podzemne vode. Nadležnost za provedbu uvjeta Direktive dobilo je Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva.

Direktiva je obavezna za Hrvatsku od početka pregovora o pristupanju Uniji. Ona je toliko je važna da  njenu primjenu kontroliraju direktno iz Brisela, a njeno Umjesto da državne ustanove besplatno rade sve predradnje za izdavanje okolišnih dozvola,  Ministarstvo zaštite okoliša dalo je ovlaštenja privatnim konzultatntskim agencijama koje naplaćuju izrade analize i elaborata od 100 000 kuna na više nepoštivanje Unija kažnjava nalogom za zatvaranje tvrtki i industrijskih postrojenja u državama članicama, ali i novčanom kaznom koju izriče Europski sud u Bruxellesu. Iako se okolišne dozvole na temelju Direktive administrativno izdaju u Ministarstvu zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva, one su samo djelomično u nacionalnoj nadležnosti. U konačnici se šalju u Bruxlles, Europska komisija provjerava prijedlog, te svoje mišljenje o usklađenosti uvjeta šalje natrag u Hrvatsku. Krajni rezultat primjene Direktive jest izdavanja okolišne dozvole za tvrtku, u trajanju od pet godina.

U Hrvatskoj ima oko 200 pogona, zagađivača i potencijalnih zagađivača, među kojima veći dio čine farme. U Pristupnom ugovoru Hrvatske i EU, nabrojane su tvrtke, kojima je Ministarstvo uz konzultacije sa EU, na njihov zahtjev i naknadnu provjeru, odobrilo produžetak prilagodbe IPPC Direktivi od jedne do tri godine. Među njima su neki pogoni  HEP-a, Cemexa, Žita d.o.o., Koke Varaždin, Gavrilovića iz Petrinje, Pliva, KIO Keramika, brodogradilišta Brodosplit i drugi. Svi ostali koji nisu podnijeli zahtjeve za produženje roka prilagodbi, moraju usavršiti svoje pogone i uvjete proizvodnje i dobiti okolišnu dozvolu do 1.srpnja 2013. godine. U protivnom, slijedi zatvaranje.

Iako obaveze Hrvatske prema Direktivi o integriranom sprečavanju i kontroli Iako svi smatraju kako je gnojenje tla stajskim đubrivom izuzetno "ekološki", isparavanjem iz gnojiva ostavljenog na otvorenom emitiraju se štetne tvari koje dovode do stvaranja efekta staklenika zagađenja traju već pet godina, u zadnjoj godini prije pristupanja u EU posao oko izdavanja okolišnih dozvola tek je na početku. Kako bi olakšali tumačenja oko 720 propisa koji se moraju uzeti u obzir za izadavnje okolišnih dozvola, predstavnici i predstavnice Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) prehrambenih industrija, poput Agrokora i Žita, konzultantskih agencija, ministarstava zaštite okoliša i ministarstva poljoprivrede sastali su se početkom listopada u Osijeku. Nakon dva dana analiziranja i objašnjavanja, zaključili su da je stanje provedbe Direktive u Hrvatskoj vrlo zabrinjavajuće, gotovo kritično.

Viktor Simončić, stručnjak za provedbu i prilagodbu europskih propisa i doministar u Ministarstvu zaštite okoliša RH (1990./1998.) usporedio je stanje oko provedbe Direktive kroz dva "efekta". Prvi je političarski NIMET - Not In May Election Time (ne u moje predizborno vrijeme), a drugi BANANA efekt, kojeg koriste "zeleni"-  Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anything (ne gradi nigdje ništa ni pored koga). Naime, uvođenje novih propisa i okolišne dozvole jednako odbijaju poljoprivrednici, jer se smatraju oštećenima u startu, državna administracija, jer zavlači posao u neznanju, političarski krugovi, jer strahuju otvoreno govoriti o neodgovornosti vlasti koja potpisuje ono što ne može ostvariti, i na kraju, ekološke udruge koje ne razumiju kompleksnost situacije, pa zastupaju BANANA efekt.

Od ukupno 200 obveznika Direktive  do sada je tek 80 tvrtki otvorilo postupke usklađivanja dokumenata za svoja poslovanja. Ministarstvo zaštite okoliša dalo je svega 20 mišljenja o tim analizama, ali još uvijek nije izdana ni jedna prava okolišna dozvola.

Ministarstvo zaštite okoliša već nekoliko godina indirektno koristi novce iz EU fondova za projekte usavršavanja administracije i inspekcijske službe, kako bi se ubrzalo prilagođavanje Direktivi o integriranom sprečavanju i kontroli zagađenja. Osnovalo je i Upravu za procjenu okoliša i industrijsko onečišćenje u kojoj na poslovima finalne obrade i izdavanja okolišnih dozvola radi sedam djelatnika. Rezultati tih projekata su četiri probne (pilot) okolišne dozvole, izdane za rad Našicecementa, INA Rafinerije Sisak, TE Plomin i HEP Sisak, priručnik za inspekcijske službe, te izvještaj o implementaciji iz 2008. godine i nekoliko dodatnih informacija. Osim  priručnika za inspekcijski nadzor, izvješća su na engleskom jeziku.

U Hrvatskoj će do kraja ove godine početi još jedan u nizu projekata namijenjen "jačanju kapaciteta": "Osnivanje centra za provedbu IPPC direktive na regionalnoj razini", za kojeg je natječaj objavljen još prije godinu dana. Kako kažu u Središnjoj agenciji za financiranje i ugovaranje RH (SAFU), ovaj uslužni projekt, po ugovoru Ako žele biti konkurentni na europskom tržištu, individualni poljoprivrednici  i kooperanti velikih kombinata u doglednih će godinu dana morati reorganizirati, dograditi ili preurediti svoje štale, svinjce i peradarnike težak milijun i dvjesto tisuća eura, još je u proceduri i "ne mogu se davati informacije". No, na osječkoj konferenciji i radionici već je postalo poznato da je posao dobila jedna belgijska konzultantska firma. Tako europski novci odoše natrag za plaće europskoj konzultantskoj firmi, koja ne poznaje ni klimatske ni socijalne ni ekološke uvjete u Hrvatskoj.

Umjesto da državne ustanove, Agencija za zaštitu okoliša i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, besplatno rade sve predradnje za izdavanje okolišnih dozvola  jer imaju baze podataka o zagađivačima i administraciju,  Ministarstvo zaštite okoliša je dalo ovlaštenja privatnim konzultatntskim agencijama. Agencije naplaćuju izrade analize i elaborata od 100 000 kuna na više, ovisno o veličini tvrtke ili farme. Ionako financijski onemoćalom poljoprivrednom i gospodarskom sektoru novi troškovi stvaraju nove probleme, pa je  Europska banka za obnovu i razvoj ponudila  zainteresiranima bespovratna sredstva do 10 000 eura za izradu dokumentacije. Nešto novaca nudi se i kroz programe Ministarstva poljoprivrede, ali to su mizerna sredstva u usporedbi s troškovima koji očekuju obveznike primjene Direktive za integrirano sprečavanje i kontrolu zagađenja.

Intenzivno stočarstvo pod posebnim povećalom 

Najveći posao čeka stočarsku industriju, a za sada svinjogojske i peradarske farme, kojih je oko 135 000, nelegalno sagrađenih po cijeloj Hrvatskoj. Pretpostavlja se da se broj "nelegalaca" samo u Osječko-baranjskoj županiji kreće oko 20 tisuća objekata. No, nisu to svinjci i kokošinjci na seoskim gospodarstvima, nego farme sa tisućama svinja, goveda i peradi namjenjenih uzgoju, rasplodu i mesnoj industriji. Najveće stočarske industrije su koncentrirane u istočnoj Slavoniji i Baranji, poput Agrokora i Žita.

Problem Direktive za integrirano sprečavanje i kontrolu zagađenja u stočarstvu povezan je s Nitratnom direktivom. Ona propisuje sve: od načina odlaganja stajskog gnojiva, gnojenja njiva tekućim stajskim gnojivom, zaštitu voda od onečišćenja nitratima, sadržaja i kvalitete životinjske prehrane, vođenja evidencije poljoprivredne proizvodnje, porijekla stočne hrane i slično, do certifikata za svaki proizvod.

Naši poljoprivrednici stajski otpad odlažu na dvorištima i njivama, a smrad iz otvorenih laguna i depresija u kojima se talože tekućine iz gnojiva šire se u okoliš. Tako rade i velike farme Žita d.o.o. i Agrokora koji brda svog stajskog đubriva slažu "iza štala", ili tekući gnoj prskaju po poljima kako im padne na pamet. Iako svi smatraju kako je gnojenje tla stajskim đubrivom izuzetno "ekološki", isparavanjem iz gnojiva ostavljenog na otvorenom emitiraju se štetne tvari koje dovode do stvaranja efekta staklenika. Odložen na kiši, suncu i vjetru, stajski gnoj mijenja svoj kemijski sastav. Iscjeđuju se tekućine koje direktno odlaze u tlo, vodotokove i podzemne vode, pogotovo bunare. Obzirom da se i životinje na farmama hrane raznim dodacima i preparatima, u njihovom otpadu nalaze se štetne tvari koje slobodno odlaze u okoliš. Na taj način stvaraju se negativne higijensko-sanitarne situacije.

Ako žele biti konkurentni na europskom tržištu, individualni poljoprivrednici  i kooperanti velikih kombinata u doglednih će godinu dana morati reorganizirati, dograditi ili preurediti svoje štale, svinjce i peradarnike i po Nitratnoj direktivi, kao bi zajedno sa Direktivom za integrirano sprečavanje i kontrolu zagađenja dobili objedinjenu okolišnu dozvolu. Troškovi za to su ogromni. Ukoliko rade bez ikakve dozvole (što je nažalost, prečesto) tada se troškovi za jedinstvenu okolišnu dozvolu penju preko 200 000 kuna. Ako odbiju primijeniti nove propise, poljoprivrednici će ostati bez posla, bez farmi, bez certifikata, a svoje proizvode neće moći prodavati nigdje osim u lokalnoj zajednici.

Neiformiranost i nezainteresiranost  poljoprivrednika

Uz sav trud na "jačanju kapaciteta" unutar ministarstava okoliša, poljoprivrede i gospodarstva, većina seljaka još uvijek ne zna da štale za 30 krava, svinjce za 100 svinja i peradarnike za 40 000 peradi ne mogu legalizirati ako prije toga ne izgrade  spremište za odlaganje stajskog gnoja, gnojovnice za tekući gnoj, skladište za odlaganje ostalog otpada, zbrinjavanje ambalaže od stočne hrane i tako dalje. Tako od prvobitnih 40.000 kuna za papirizaciju, troškovi skaču na gotovo pola milijuna kuna, koliko iznosi dokumentacija i izgradnja propisnog objekta za stajsko gnojivo i gnojovnice.

Stanko Zdravčević, tajnik Zajednice udruge seljaka Slavonije i Baranje, smatara da je situacija na selu očajna, jer poljoprivrednici nisu na vrijeme informirani, a sada više ne žele ništa znati, ne žele se educirati, opiru se svakom novom propisu, ne vjeruju da će im država za godinu dana zatvoriti farme. No, ni Zdravčević nije još dobio okolišnu dozvolu, iako je izradio sve potrebne analize, poplaćao sve takse i poreze, i apsolutno je "legalan".

Peradari koji na farmama imaju više od 40 tisuća živadi moraju pribaviti rješenje Ministarstva zaštite okoliša o ispunjavaju objedinjenih uvjeta zaštite okoliša za svoje farme. U Udruzi peradara smatraju da su dvostruko oštećeni, jer su već plaćali izradu studije utjecaja na okoliš. Sada imaju dodatan problem, jer "pet - šest tvrtki u Hrvatskoj ima ovlaštenje za izradu novih elaborata, one su neformalno umrežene pa peradari ulijeću u vezanu trgovinu u kojoj moraju plaćati papire koje su već jednom platili po cijeni koju su te trvtke međusobno dogovorile," žale se u Udruzi .

Ni Agrokorova svinjogojska farma Sokolovac, u Baranji, još nije dobila okolišnu dozvolu, pa ne radi. Predstavnik Agrokora koji je sudjelovao na konferenciji o IPPC direktivi u Osijeku nije mogao točno objasniti zašto Ministarstvo zaštite okoliša još uvijek nakon šest mjeseci čekanja nije izdalo dozvolu, iako je vlada RH podržala Agrokorov program Većina seljaka još uvijek ne zna da štale ne mogu legalizirati ako ne izgrade  spremište za odlaganje stajskog gnoja, gnojovnice za tekući gnoj, skladište za odlaganje ostalog otpada... Tako od prvobitnih 40.000 kuna za "papirizaciju", troškovi skaču na gotovo pola milijuna obnove svinjogojstva u Slavoniji i Baranji, izgradnjom devet velikih farmi.

Tvrtka Žito d.o.o. iz Osijeka, na listi je firmi koje su isposlovale produženje prilagodbe objema direktivama, ali nisu zadovoljni angažmanom Ministartsva okoliša, jer nisu ostvarili kontakte s proizvođačima niti im omogućili dovoljnu edukaciju za njihovu primjenu. Također, u Žitu kažu da će se ovi troškovi oko izrade okolišne dozvole i rekonstrukcije pogona i farmi prelomiti preko povećanja cijena mesa i drugih poljoprivrednih proizvoda.

I na kraju, ono što većinu proizvodnih prehrambenih pogona čeka, jest provedba energetske učinkovitosti. Zaključno sa 2018. godinom, svi stočari moraju imati zatvorene gnojovnice i skladišta stajskog gnojiva, kako bi se orijentirale na proizvodnju bioplina. Računica već postoji: od stajskog gnojiva 15 tisuća svinja uz dodatak kukuruzne silaže, može se kroz bioplinsko postrojenje dobiti jedan megavat struje.

Slovenija kao primjer

Na konferenciji u Osijeku sudjelovali su i slovenski stručnjaci iz Agencije za okolje Slovenije, u kojoj radi 22 osobe tehničkih struka. Na provedbi IPPC direktive počeli su raditi četiri godine prije ulaska u Uniju, i još uvijek rade na pojedinačnim industrijskim postrojenjima, poput pogona Cinkarne Celje. Iako su od početka za prilagodbu financirani kroz twining projekte s partnerima iz Njemačke i Belgije, s danom ulaska u EU zatvoreno im je pet velikih farmi (od postojećih 30) i šezdesetak manjih postrojenja. koja nisu stigla dobiti okolišne dozvole. Iako već uhodani za izdavanje okolišnih dozvola i kontrolu provođenja Direktive, zbog poteškoća s pojedinim Aktualni političari i političarke tješe javnost s "obećavajućim" reklamnim spotovima o novcima koje ćemo moći "povući" iz EU fondova, međutim, ne govore o obavezama prema Uniji vlasnicima tvrtki i farmi, 2007. godine kasnili su s izdavanjem dozvola, pa ih je Bruxelles opomenuo, a 2010. godne Europski sud zaključio "da je Slovenija prekršila pravni poredak Unije" te joj najvjerojatnije slijedi kazna do 40 milijuna eura!

Usporedivši se sa Slovenijom, u Hrvatskoj je uvođenje i primjena okolišnih dozvola kroz primjenu IPPC direktive "nemoguća misija". Aktualni političari i političarke tješe javnost s "obećavajućim" reklamnim spotovima o novcima koje ćemo moći "povući" iz EU fondova, međutim, ne govore o obavezama prema Uniji. Iako smo od 2013. do 2018. godine obavezni uplaćivati 42 milijuna eura u obrocima, dijelove tih novaca možemo uzimati natrag samo ako ispoštujemo sve uvjete koje Unija propisuju, pa i IPPC direktivu. Inače, "silne novce" nećemo ni vidjeti, nego će Hrvatska plaćati i kazne.

Tagovi: europska unija, poljoprivredna politika, stočarstvo, EU integracija
Prijavi članak na: Twitter Facebook
dodaj komentar 42 komentara
  1. halteri na pm26.10.2011. 10:51
    Jesu li Friščić, Pankretić i Petirka obavijestili seljake o situaciji.
  2. Kurbla26.10.2011. 11:04
    Zabraniti uzgoj životinja za hranu!





  3. halteri iz uzgoja26.10.2011. 11:14
    Znači da svežderi među ljudima mogu loviti divlje životinje ?
    Ili si mislio na nešto drugo ?
  4. Kurbla26.10.2011. 11:24
    Članak se bavi stočarstvom, tako da se na druga pitanja nisam osvrnuo ...
  5. halteri...26.10.2011. 11:53
    Ovo je vrlo ozbiljan tekst koji se bavi dramatičnim pitanjima i ne možeš samo tako jednostavno provaliti; __ Zabraniti ...

    Osim o životinjama, ponekad moraš razmisliti i o sugrađanima. Predloži nekakvo prijelazno rješenje.
  6. halteri na islandski26.10.2011. 12:27
    Ja bi recimo umjesto novih zabrana za seljake zabranio političke stranke za koje se dokaže da su sustavno obmanjivale građane. I ustanovio bi kaznenu i materijalnu odgovornost za političare i državne službenike za koje se dokaže da su naštetili interesima građana.
  7. gunslinger26.10.2011. 13:36
    Situacija je još gora. Kad se uzmu u obzir svi troškovi potrebni za legalizaciju objekata (geodetski, statičarski, arhitektonski elaborati za legalizaciju) ispada da je Zakon o legalizaciji obično mrtvo slovo na papiru (troškovi su dovedeni do apsurda neisplativosti).

    Kad se u obzir uzmu te činjenice, jasno je da Zakon o legalizaciji nije donesen po mjeri poljoprivrednika, niti će im omogućiti da se legaliziraju na vrijeme. Što u konačnici može značiti njihovu propast. A to je daljnji rast cijena loše uvozne hrane, proletarizacija i pauperizacija, pražnjenje zemlje od autohtonog stanovništva zato da bi se zemlju jeftino prodalo onima koji su svoju zemlju u NL, D i dr. zagadili i uništili. A onda će nas oni naučiti što je to poljoprivreda.
  8. ap26.10.2011. 15:27
    Ovo je iznimniji tekst koji obrađuje i izražava složeniju zbilju (stvarnost. procese, zbrku, praksis) i tendencije, a što već cca 4 desetljeća nema pravo ni mogućnosti javnosti kod nas jer je na djelu kulturna revolucija koja sve sustavnije i automatiziranije vrši progon i hajku svega što ometa jednostavni tek tako kulturno-revolucionarni pohod (pa su unaprijed jako diskvalificirana i kao psihijatrija tretirana sva sve veća proturječja, složenosti, život, ljudi, sve što vrijedi i što kreira, rekreira, financira i održava sve što vrijedi).

    1. Zanimljiva su slijedeća proturječja:
    - Todorić i ostali su se strategijski zeznuli u svemu bitnom. Da su držali čistu samo upravnu formulu kao što je stari Ante Todorić bio na čelu Agrokombinata, bez privatizacije i EU banaka i partnera, sada bi farma svinja radila i imala sve dozvole a cash koji se skuplja dnevno lopatama bez ikakvih problema i rizika pretvarao u tvrde valute i bilo šta. Ovako sve veći problemi
    - rast i onako desetljećima svjetski rekordnih nezakonitosti, nerješenosti, propisa, količina ... nije kao slabost i nedostatak sve veće nezgoda nego sve veća i veća zgoda za razno složeno, strateški itd. Npr. tu treba gurati u prvi plan Agrokor Todorića i ostalih milijune snaga HUP-Vlada-EU-naprednih snaga ... neka pobiru slavu i slast pobjeda na ovakvim bitkama ....

    2. Ima toga još osnovnog i neizbježnog, što nije pobrojano u članku:
    - npr. podloge (geodetske, katastar i zemljišna knjiga tj. vlasništvo, prostorni plan, komunalna infrastruktura, vodoprivredna gdje treba ....) se kod nas dugo čvrsto modno tretiraju tako da se sve više i više troši milijardi i sve više sustava i sudionika uz sve više i više čvrstih prenošenja svih obveza, rješavanja, financiranja ... na sve niže i niže te ostalo i to kao čvrsti uvjet, obvezno, must have ... tako daa manja poljoprivredna gospodarstva i oni koji to za njih rade i svi često moraju rješiti sve što nije rješeno od Austro-Ugarske i što se ne može rješiti niti kada je u općem interesu obzirom da je osnova samo upravnog poretka i poslovanja da se zarađuje i sve važnosti dobijaju baš na tome da nikada ništa nije rješeno te da se radi i rješava baš ono što smeta i što se inače nigdje nikada ne radi niti bi se radilo da nije ...
    - slično tome troškova i radnji i to ne u prvom redu mito i korupcija, iako i toga ima, nego baš službenih propsianih oko 2, 35 mlijuna tzv. parafiskalnih nameta, obveza pečata i potpisa i sličnog te zadovoljenja običaja, uključujući jesti i piti i nešto za put ...

    Ovo je uvod u, ah, ipak nešto zanimljiviju i složeniju zbilju, preispitivanja, potvrđivanja i preobražaje.
  9. halteri na popunu26.10.2011. 18:41
    @ap

    Kako ti se Hrvatska uklapa u ovo viđenje Mediterana
    http://www.nacional.hr/clanak/118657/mediteranski-blues
  10. ap26.10.2011. 20:11
    Hrvatska tradicijski stoljećima posluje drukčije i umijesto blues bi moglo stajati bunga bunga, dok ne dođe do loma kada naše snage pozdano partnere pretvore u groblja i onad ih opet vabi .... Nema tu bluesa ni u tragovima, samo bunga bunga i lom.
  11. halteri na ...26.10.2011. 20:47
    Ma i ja sam mislio da smo mi neka druga priča, ali ima i sličnosti u vezi ideje o beskonačnom pumpanju novca u problematični jug Europe.

    Sjever traži ekonomsku efikasnost, državnu administraciju bez korupcije (sređen politički sustav) i čiste račune. Južnjaci bi improvizirali i špekulirali, a Balkanci bi drpali i kokošarili. Takva Europa je čisti kaos.
  12. ap26.10.2011. 22:24
    @ halteri na

    Ima dio istine u tome što si iznio o sjever - jug ali drugi još veći dio jest da su razni sa sjevera još više zaigrali i napuhali razne balone i projekcije i nekretnina i svega i to na beskrajnim američkim, našim i drugim novcima bez kamata (naši jer je uvijek više od pola love kod njih i još ima plaćaju za čuvanja, a sada je panika jer je i to kontraproduktivno) a koje su oni rado što više plasirali ne samo za kamate nego za beskrajne spirale napuhavanja balona nekretnina i raznog do 1.750 % i više. I onda kada su sve više budale i upali u klopke, najednom su im krivi srdačni i više nego zabavni južnjaci.

    Također, svi su iskoristili uvođenje EUR-a za efekt sve x 2 kao psihologija DEM = EUR i mislili da će gratis zarada od 50 % na svemu nekako proći kao na Balkanu stalne zarade na infčacijama, velikim promjenama ...

    Također, sjever je podosta, nikada ne sve i ne generalizirati, prejednostavno i prenacistički opaljen na totalke, npr. naročito Nizozemska kroz dulje vrijeme, kao i kod nas samo upravna grabež, i onda kada u tome imaju uspjeha to ne kvalificiraju kao siledžijstvo nego kao nešto in.

    Uglavnom, sve su to diletanti za naša puno složenija, raznovrsnija i zahtjevnija iskustva. Da je malo discipline mašte itd. sada bi samo kao iskusniji majstori i profesori mogli jako dobro zarađivati na EU na poslpovima složene i zahtjevnije igre sa puno većih oscilacija .... Kako pameti nema morati ćemo ta isto ako uvijek pomoću loma, manje gospodski, zahtjevnije .. Šta se mora nije teško, dapače je izazovno i zanimljivo. Sada je sve više zanimljivo a sve manje mistika krize i problema. Npr. zajednički projekti i projekcije EU-RH snaga su zatečeni sa bar 100 x više nego što je i nadrealno moguće, naročito sve oko nekretnine-prostorni resursi ... uz sve čvršće sve treba netko drugi, tako da su tu sve veće i veće klopke od varke da tu kao nigdje ide, lako se udovoljava uvjetima i zahtjevima, Balkan ... Sada kada dođe do izražaja iskusna i znalačka druga strana biti će zanimljivo pratiti sve veće bure i oluje među tim beskrajnim udruženim "projektantima", "vizionarima", "znalcima", "silama" .... Bojim se da će naša rulja opet biti više nemilosrdna a manje koristiti iskustva i znanja te da će biti previše zagađenja okoliša leševima beskrajnih "projekata" i "projekcija" te balona i čega sve ne.
  13. s.27.10.2011. 13:41
    ja bi takvo lijepo prase :)
  14. halteri na tirake27.10.2011. 18:59
    Može bit, ali iz prve ruke te uvjeravam da srdačni i više nego zabavni južnjaci znaju biti i neopisivo pokvareni i nazadni. Tebe pere nekakav kompleks balkanskog genija koji će uvijek znati izići na kraj s rigidnim Europljanima. Mislim da je gotovo s tim sranjima.

    Oko tih čuvenih nekretnina i prostora kao naših aduta u srazu sa sjeverom, sada ću biti potpuno konkretan; Imam dokument u kojem župan Ante Sanader osobnom intervencijom (tkz. „amandmanom“) ukida turističku zonu vrijednu cca. 80 milijuna eura u vlasništvu paupeiziranih domordaca, da bi par dana kasnije javno na lokalnoj televiziji otvoreno pozvao na korupcju izjavivši da njemu nije nikakav problem prenamjeniti negrađevinsko zemljište ako je investitor „dobar“ !?!?
    U istom dokumentu usuđuje se prijetiti (jer je tada imao pozadinu) ministrici Marini Dropulić koja je u to vrijeme pokušavala održati balans da se potpuno ne umoči u kriminal. Župan je jednostavno tražio da ministrica prekrši zakon i dozvoli mu prenamjenjivati i otvarati nove zone na njegovom feudu-županiji, jer će u suprotnom pokrenuti discipliniranje iz vrha partije. Toliko o našoj pameti i adutima.

    Prema tome, dragi @ap, ja koji sam bio liberal ali i nacionalist i euroskeptik, sada znam da mi ne možemo ni prdnuti bez Europe. Mi uistinu, kao u lošem demagoškom govoru, nemamo alternativu jer je Hrvatska potrošena iznutra. Nikakva vlaška pamet ne pomaže kad se jeftino prodaš i potrošiš na pizdarije. Jedina je šansa ugraditi se u srednju Europu i pokušati se očistiti od svakojake zaostalosti i zapuštenosti.
  15. Osrednje pametni27.10.2011. 19:30
    Zanimljivo je povuci paralelu izmedju Hr euroskepticizma i grckih demonstracija u vezi stednje. Prepredeni balkansko-juznjacki mentalitet shvatio je da vise nece biti kruha bez motike ili po onoj dobro znanoj "joj sto volim ovaj rezim, placa ide a ja lezim" pa se sada i rukama i nogama i zubima i noktima bori za status quo.

    U ostalom sto se toliko iscudjavamo i pravimo naivniji nego sto jesmo bulazneci s pitanjima "sto je to EU?" i "kako ce nam biti tamo?". Pa Europa je Austrija, Njemacka, Francuska , Nizozemska , Skandinavija i Svicarska (a sto je to nego Europa) i ko da stotine tisuca nasih gasterbajtera tamo ne radi i kruh zaradjuje (i ne misli se vratiti) i ko da nam njihovi turisti ne dolaze i ko da se prikljucujemo Novokaledonijskoj ili Istocnotunguzijskoj zajednici pa da ne znamo sto i kako. Pravimo se grbaviji i mutaviji nego sto jesmo zapravo potajno prizeljkujuci da ova "debela hladovina" zvana Hrvatska potraje sto duze s ergelom od 1 000 000 penzionera, 500 000 branitelja, 300 000 nezaposlenih plus par divizija nogometascica, manekenkica, biskupa i prodavaca magle.

    U ostalom sve pametne ideje (tehnoloske i kulturoloske) dosle su sa zapada. Ali mi i dalje trubimo jedno te isto po principu (dovoljno je slusati ljude u firmi ili u birtiji) "znas, mi smo nekako jako, jako pametni kao narod a oni su tak nekako jako glupi zapravo"...mi smo tak nekako jako autohtoni a oni tak nekako jako umjetni jer mi (ne pretjerujem sad govorim iz prve ruke!!) kao imamo svoju kulturu, svoju tradiciju i gle cuda odjednom cvarak, domaci sir i vrhnje postane niti vise niti manje nego mjerilo civilizacijskog dometa. I to mladi, obrazovani ljudi baljezgare ko kakvi stogodisnji djedovi. Kao: "kupsa, rakje i sta ti vise fali brale u zivotu"....da, jos par desetaka milijardi europskih eura za sve ostalo i bog te veseli!
  16. halteri na štapu27.10.2011. 19:35
    @op__Sve pogođeno, rođače.
  17. Kurbla27.10.2011. 19:55
    "U ostalom sve pametne ideje (tehnoloske i kulturoloske) dosle su sa zapada."

    Ma kaj god.

  18. halteri ...27.10.2011. 20:06
    Što je sporno, Kurbla? Zar su tehnološke i kulturološke ideje došle iz Turske i Rusije?
  19. @halteri ...27.10.2011. 20:53
    Preporucam da se upoznas sa povijescu filozofije i znanosti.
  20. halteri ...27.10.2011. 22:16
    A ja tebi preporučam da se upoznaš s onim u što se Istok pretvorio samo u prošlom stoljeću, da ne idemo daleko u prošlost.
  21. @halteri ...27.10.2011. 22:33
    Kako to negira ista od onoga sto se desilo prije?
  22. @halteri28.10.2011. 01:48
    "A ja tebi preporučam da se upoznaš s onim u što se Istok pretvorio samo u prošlom stoljeću, da ne idemo daleko u prošlost. "

    Daj nemoj ponavljati ove naucene pjesmice kako je "samo Zapad", "samo kapitalizam" sve izmislio, sve napravio, a 10 000 ljudske civilizacije u raznim djelovima svijeta, su bile "go..o u karti"?

    Bolje procitaj "Guns, Steel and Germs" od Jarreda Diamonda, mozda ce ti biti jasniji razvoj ljudskih civilizacija, koje su pocele u zavisnosti od geografskih faktora u kojima su se ljudi rodili i koje su se i razvile onoliko koliko im je prirodni okolis dozvolio. Kad su pak dosle u sukob s nekom drugom civilizacijom, tu im nije puno pomogla pamet, nego prvenstveno vojna snaga. Cemu svjedocimo i danas gdje zapadna vojna sila pokori jednu zemlju a da ne izgubi ni jednog covjeka!?

    Inace se mirno moze reci da ljudi u zadnjih pedesetak tisuca godina - otkad se pojavio kromanjonac - nisu bas napredovali u svojoj inteligenciji, tj. mozes dovesti u Zagreb malog Indijanca iz amazonske dzungle cije pleme zivi na isti nacin vec 12 000 godina, i djete ce sasvim normalno savladati kompjutere kao i bilo koji njegov vrsnjak, isto kao sto ce mali Zagrepcanin, ako ga odneses u amazonsko pleme bez problema nauciti loviti i nauciti sve ostale vjestine koje su mu potrebne da prezivi u tako divljoj sredini.

    Dakle, inteligencija otpada kao faktor da su toboze "Zapadnjaci" pametniji.

    Isto tako, u SSSRu su, na pr, napravili sva bazicna naucna otkrica otprilike u isto vrijeme kad i Zapad, ali niko im za to nije dao Nobelovu, jer Zapad, naravno, daje Nobelove svojima, a Rusi su ih dobivali samo ako su bili disidenti.

    Ti nekako zaboravljas da mi danas zivimo na Zapadu, koji samo svoga konja hvali!

    Normalno da Zapad danas, kao najbogatije drustvo prednjaci u tehnologiji, jer jedini imaju kapital da ulazu u razvoj tehnologije. Strucnjaci iz svih ostalih zemalja opet zavrsavaju na Zapadu jer ih Zapad bez problema moze kupiti!

    Zasto je Zapad bogat? Pa zato sto se obogatio osvajanjem i pljackanjem ostatka svijeta. A kad vec spominjes Tursku, i ona je imala svoj zvjezdzni trenutak u povijesti, ali je taj trenutak prosao, kao sto ce jednom proci i slava Zapada.

    Kad vec prebacujes "Istoku" u sto se pretvorio, onda preporucam da vidis sto je Zapad bio i ostao, tj. da procitas "Destruction of West Indies" od Las Casasa koji je svjedok spanjolskih osvajanja Centralne i Juzne Amerike na samom pocetku sesnaestog stoljeca. Izmedju ostalih uzasa, on opisuje i mesnice sa ljudskim mesom, kojim su Spanjolci hranili robove.

    "Joe, i to je (Amerika) Zapad" (naslov jednog starog filma), a nisu se puno pomakli ni danas - deseci milijuna ljudi ubijenih u osvajackim ratovima nakon WW2 - Koreja, Vijetnam, Kambodza, Lebanon, Afganistan, Irak, Libija - da spomenem samo neke!
  23. halteri ...28.10.2011. 10:55
    @
    Pustimo sada primjere okrutnosti zapadne civilizacije. Na tebi je da razmisliš o tome kako želiš živjeti. Želiš li biti povezan s Berlinom ili Bombayem.

    I da se vratimo na tekst. Ako ipak odlučimo prihvatiti ponudu sjeverozapadne civilizacije, pitaj se tko će platiti ove prilagodbe i kako će stvari ići dalje.
  24. @halteri ...28.10.2011. 13:14
    Bombay je npr. danas nalik na ono sto su nekada bili New York i London, tako da ne treba lakomisleno odbacivati veze.
  25. halteri...28.10.2011. 14:39
    @

    Drugo su neformalne veze, ovdje se radi o ugovornom odnosu, braku iz interesa. Ulaziš u novu državu koja će vjerovatno, tijekom vremena, htjeti preuzeti sve više upravljačkih instrumenata i zato se moraju znati uzroci i posljedice, ono gdje smo mi užasno tanki.

    Po meni, mora se postaviti pitanje odgovornosti državne administracije za nepripremljenost i neinformiranost. Oko samog koncepta nemamo što dvojiti; Imaš pravila - traži popust, žicaj, blefiraj i na kraju uzmi ili ostavi.
  26. @halteri28.10.2011. 23:18
    Ja ne zelim zivjeti niti biti povezan niti nepovezan sa Berlinom ili Bombayem. Ja samo zelim zivjeti svoj zivot u svojoj zemlji, i zelim da Berlincani i Bobmbajci zive svoje zivote u svojim zemljama.

    Umjesto toga ja moram zivjeti u zemlji koja vec ni sad nije moja, a cvrsto je na putu da bude potpuno "rastvorena" izmedju Italije, Vatikana, Austirije, Njemacke, Madjarske, Amerike i ne znam koga sve ne!

    Ja ne zelim postati niti Njemac niti Englez niti Amerikanac. Meni bi bilo potpuno dobro da zivim svoj mali zivot onako kako znam i umijem u svojoj maloj zemlji. Ali to mi nije dano, razumijes? Jer mi to pravo jos od 1990. oduzimaju razni "Berlini", a uskoro vise nece niti biti onih koji se sjecaju da je postojalo vrijeme kad nisam morao biti "Berliner"!

    "I da se vratimo na tekst. Ako ipak odlučimo prihvatiti ponudu sjeverozapadne civilizacije, pitaj se tko će platiti ove prilagodbe i kako će stvari ići dalje."

    Tko ce platiti: Platiti cemo mi kao i uvijek, svojom vlastitom slobodom, svojim vlastitim mesom i krvlju! Glavni problem je sto se ljude sopa sa ideologijom kako je Jugoslaviju neko uzdrzavao, i kako ce nama neko nesto dati! "Ostavite se iluzija vi koji ulazite...". Svake godine 40 miljardi dolara dolazi iz zaostalog svijeta na Zapad, a ne obratno! Superhik sve mahnitije uzima od siromasnih i daje bogatima! "Na zapadu nista nova!". Niti na istoku! Superhik vec 20 godina uzima iz Hrvatske, a tako ce se i nastaviti!
  27. Princ Paradoksa29.10.2011. 14:38
    @ @halteri

    "Zasto je Zapad bogat? Pa zato sto se obogatio osvajanjem i pljackanjem ostatka svijeta. A kad vec spominjes Tursku, i ona je imala svoj zvjezdzni trenutak u povijesti, ali je taj trenutak prosao, kao sto ce jednom proci i slava Zapada."

    Ovo je čista glupost. Reći da je Zapad bogat SAMO ZATO ŠTO JE PLJAČKAO!! Da se razumijemo ne sporim ja da je Zapad radio zločine, ali da je samo on radio zločine ili da je jedini izvor bogatstva Zapada pljačka je naprosto laž i mit.


    "Kad vec prebacujes "Istoku" u sto se pretvorio, onda preporucam da vidis sto je Zapad bio i ostao, tj. da procitas "Destruction of West Indies" od Las Casasa koji je svjedok spanjolskih osvajanja Centralne i Juzne Amerike na samom pocetku sesnaestog stoljeca. Izmedju ostalih uzasa, on opisuje i mesnice sa ljudskim mesom, kojim su Spanjolci hranili robove."(@halteri)


    Ma nemoj, a ti i tvoj Las Casas zaboravljate na Maje i Inke koje su godišnje žrtvovale na tisuće ljudi dobrim bogovima da bi ih zaštitili od loših bogova. Maje i Inke su u svojoj okolici sva slabija plemena držala u ropstvu i pod tiranijom. Što misliš zašto su se ta plemena udružila sa konkvistadorima da bi porazili Maje i Inke? Zato što su Maje i Inke bile plemeniti hipiji kako ih pokazuje suvremena mitologija utemeljena na Roussovskom "plemenitom divljaku"?
  28. aa29.10.2011. 20:35
    a što očekivati od korporacijski preuzete europe s superpametnim idejama. čisti primjer tjeranja ljudi u novo, doživotno zaduživanje
  29. aa29.10.2011. 20:49
    kad već pričaš o turskoj, turska je nova sila s istoka koja nam ponovno kuca na vrata europe, što oštro smeta njemačku
  30. xXx29.10.2011. 23:31
    'turska je nova sila s istoka koja nam ponovno kuca na vrata europe'
    mda cini se ponovno ce na europsko prvenstvo preko hrvacke
  31. @Princ Paradoksa30.10.2011. 01:17
    "Reći da je Zapad bogat SAMO ZATO ŠTO JE PLJAČKAO!!" "ili da je jedini izvor bogatstva Zapada pljačka je naprosto laž i mit."

    Nije nista SAMO, stvarnost je uvijek beskrajno kompleksna, ali treba apostrofirati PLJACKU (osnovnu karakteristika kolonijalizma) kao osnovni razlog zasto se je Zapad izdigao iznad i na racun ostatka svijeta u zadnjih 500 godina. Da su Hrvati, recimo prvi otkrili Ameriku, onda bi vrlo vjerojatno i oni danas bili bogati kao i ostale zapadne kolonijalne velesile. Sto je jos gore, Zapad nije samo PLJACKAO, nego i danas PLJACKA. I danas Amerika i Zapad kontroliraju kojih 80% svjetskih resursa, i to je izvor njihovog bogatstva. Ostatak svijeta je siromasan, osim elita, koje omogucuje Zapadu da iz njihovih zemalja izvlaci vrhnje.

    Dio tog svijeta pod zapadnom kontrolom su i post-jugoslavenske para-drzavice, cije su sve profitabilne tvrtke i banke u bescijenje kupljene od Zapada, tako da profiti iz na pr. Hrvatske odlaze na Zapad, pa je dakle Hrvatska na milosti Zapada da investiraju u Hrvatsku, jer vlastitog kapitala nema. Niti nece imati, jer ce Zapad vrsiti pritisak tako dugo dok sve hrvatsko ne postane talijansko, njemacko, madjarsko, austrijsko itd.

    Moze se pretpostaviti da ce kroz desetak godina hrvatsko vlasnistvo biti jos samo okolica Knina (jer ga niko nece) i Blajbursko polje koje su Hrvati kupili od Austrije da bi hodocastili onome tko ih je i naucio kako ce biti tudje sluge.

    "Ma nemoj, a ti i tvoj Las Casas zaboravljate na Maje i Inke koje su godišnje žrtvovale na tisuće ljudi dobrim bogovima "

    Las Casas nije moj, nego je vazan svjedok svoga vremena. Za neka indijanska plemena je poznato da su prinosila ljudske zrtve, ali nije poznato da su Zapadnjaci imali mesnice sa ljudskim mesom, zato to ovdje i napominjem. A ti isti Zapadnjaci svim ostalima dijele lekcije o ljudskim pravima i demokraciji.

    Maje i Inke se nisu udruzile sa Spanjolcima, nego su Spanjolci, kao i svi okupatori u povijesti, umjeli koristiti onu "Zavadii pa vladaj" (koja je taktika uvijek koristena i na nasim prostorima) da bi pridobili indijanska plemena da se s njima bore protiv drugih indijanskih plemena. A konacan rezultat je da su i jedna i druga indijanska plemena skoro pa istrijebljena.

    U Sjevernoj Americi od kako se procjenjuje kojih 18 milijuna indijanaca u doba Kolumba, danas ih ima oko 4 milijuna u USA i Kanadi.

    U Juznoj Americi je jos gore, jer su indijanci iz nekih juznih zemalja potpuno nestali, a prezivjeli su jedino oni u planinama. Ako se dobro sjecam, Galeano u "Otvorenim venama Latinske Amerike" govori o tome kako je u 150 godina od dolaska Spanjolaca, indijansko stanovnistvo palo sa 300 milijuna na 3 milijuna.

    Danasnji svjetski poredak je utemeljen 1492. Kolonije su dale zlato i srebro za prvobitnu akumulaciju kapitala i razvoj kapitalizma, milionsku ropsku radnu snagu za rad u rudnicima i na plantazama,te ostale sirovine za razvoj industrije.

    Sve slicno kao i danas!
  32. Princ Paradoksa30.10.2011. 01:43
    @ @Princ Paradoksa

    "Maje i Inke se nisu udruzile sa Spanjolcima, nego su Spanjolci, kao i svi okupatori u povijesti, umjeli koristiti onu "Zavadii pa vladaj" (koja je taktika uvijek koristena i na nasim prostorima) da bi pridobili indijanska plemena da se s njima bore protiv drugih indijanskih plemena. A konacan rezultat je da su i jedna i druga indijanska plemena skoro pa istrijebljena."


    Ne čitaš pozorno. Nisam rekao da su se Maje i Inke udružile sa konkvistadorima, nego da su se sa konkvistadorima udružila SLABIJA PLEMENA KOJA SU U ROPSTVU I TIRANIJI BILI POD SNAŽNIJIM MAJAMA I INKAMA koje su kao što sam rekao godišnje žrtvovale tisuće ljudi dobrim bogovima kako bi se zaštitili od zlih bogova.

    Mislim da se upravo uvijek zapadnjaci poistovjećuju sa tlačenjem i ubijanjem, a zaboravlja se na primjer da je svaka civilizacija u povijesti imala robovlasnički sistem, ali da su upravo na tisuće bijelih Amerikanaca izginuli da bi ukinuli ropstvo u SAD-u u 19. stoljeću. I sam si rekao da stvari nisu crno-bijele. Znaš li tko je prvi načeo raspravu o prirođenim pravima svakoga naroda za vrijeme osvajanja novog svijeta? To su učinili španjolski katolički teolozi kada su doznali za nehumana postupanja konkvistadora, oni su pisali prve teorije u kojima su zahtijevali pravedan odnos prema autohtonom stanovništvu te su osuđivali ubijanja koja su se događala.

    Moraš shvatiti da unutar samog zapada i Europe postoje različiti faktori koji se sukobljavaju i koji nisu jednoobrazni. I ja prezirem trabunjanja o ljudskim pravima kada ona dolaze npr. od Haaga ili onih koji su uzrokovali smrt na tisuće ljudi, međutim ako netko ima integritet, nije licemjeran i iracionalan, poštujem apele za poboljšanjem ljudskih prava. Dakle, koristiit ću se tvojim savjetom, ne gledaj sve crnobijelo i riješi se arhetipova zapada i bijelih heteroseksualnih šovinista koji znaju samo tlačiti. To jednostavno nije istina.
  33. @Princ Paradoksa30.10.2011. 02:11
    "To su učinili španjolski katolički teolozi kada su doznali za nehumana postupanja konkvistadora, oni su pisali prve teorije u kojima su zahtijevali pravedan odnos prema autohtonom stanovništvu te su osuđivali ubijanja koja su se događala. "

    Mislis na Las Casasa?
  34. Princ Paradoksa30.10.2011. 02:30
    @ @Princ Paradoksa

    Ne slažem se s tvojom tezom da je bogatstvo jedini razlog zašto je na Zapadu nastao pokret protiv ropstva. Veliki faktor pri mobiliziranju antiropskih snaga bila je i religija, odnosno kršćanstvo koje u svojoj doktrini ima oslobodilačku narav. Isus: "Došao sam da oslobodim potlačene." Pogledaj primjer Martina Luthera Kinga ili Dorothy Day itd. da ne nabrajam dalje.

    Pogledaj duhovnu atmosferu Indije u kojoj po rođenju pripadaš kastama i praktički si podložan višim kastama do kraja rođenja. Nisu se slučajno revolucije rodile na Zapadu. Taj duh revolucije neizbježno se uvukao širenjem kršćanske poruke. To je previše važan element da bismo ga samo tako odbacili. Vratit ću se na trenutak u Indiju. Mnogi ne znaju da je Ghandi dobio inspiraciju za otpor protiv Engleza nakon što je pročitao članak engleskog katoličkog književnika Gilberta Keitha Chestertona koji mu je otvorio put da shvati što treba činiti.

    Navodno je Ghandi bio pogođen istinitošću toga članka u kojem je Chesterton pisao o istinskom duhu Indije koji bi se trebao osloboditi, strikno naglašavam jednoga dijela materijalističkog Zapada. Chesterton je bio veliki protivnik Herberta Spencera i nemisleće sekularizacije, koja je sama sebi svrhom i smatrao je da je Indija zagađena baš takvim antiljudskim sustavom.

    Ovo su sve vrlo zanimljive povijesne veze, koje se ignoriraju. Naime ove stvari nam pomažu i da bolje shvatimo zapadnu povijest. Tu upravo dolazimo do točke kada se počinje shvaćati da je Zapad u sebi podijeljen, postoji onaj materijalistički zapad, ali postoji i onaj antičko-kršćanski zapad koji je istinski život vidio u kontemplaciji i mudrosti, a ne u gomilanju materijalnih bogatstava koja su sama sebi svrha. Problem je Zapada što je počeo mrziti sam sebe, jer sam sebe nije do kraja shvatio, nego si je dozvolio da upadne u zamku napretka sa velikim N.

    Naravno Zapad ima svoje pozitivne i negativne strane kao i Indija i ne treba zatvarati oči pred činjenicom da ma koliko god se mi bunili protiv Zapada ipak koristimo njegove proizvode, npr. kompjuter na kojem upravo pišem. Isto tako kada govorimo o Indiji treba reći da je ona bila kolonizirana 7 puta prije Engleske i da su kolonizatori ostavili vrlo malo, Englezi su bar ostavili nekakvu tehnologiju, što nije za zanemariti pošto je Indija jedno od najkreativinijih područja na svijetu što se tiče tehnologije.

    Ali, dobro da ne dužim reći ću samo da se slažem s tezom da na području zapadnog svijeta postoje države koje i dalje imaju veliku kolonijalnu moć, no ne mislim da je to povezano sa nekom urođenom agresivnošću bijele rase, to mi zvuči čak malo i rasistički. Ponavljam, poznata je stvar da su sve civilizacije poznavale ropstvo, pa tako civilzacije u kojima žive bijelci, oni po tome nisu ništa drugačiji. A sad to što su se događale nepredviđene stvari koje su omogućile otkrivanje novoga svijeta i što je "zapadnjacima" omogućilo širenje na više kontinenata, ne znači i da neki drugi narodi koji nisu stvorili instrumente za takav pothvat ne bi kolonizirali da su imali te prilike. Ja baš mislim da bi, pošto su kolonizirali narode koji su im bili u blizini.

    Još jedan veliki mit koji stvara problem je uspostavio Jean Jacques Rousseau, to je mit o plemenitom divljaku koji je odavno opovrgnut i doista nema uporišta u stvarnosti. U svakoj kulturi zabilježena je agresija, rat, nasilje i ubijanje, a zašto je baš zapad najviše protegao svoje horizonte je pravo pitanje-misterij koji i mene muči, ali ta činjenica ne čini ništa gorim i nasilnijem zapadnjake od recimo nekog afričkog ili pacifičkog plemena.
  35. @Princ Paradoksa30.10.2011. 02:33
    Nije mi prvenstvena namjera da crnim Zapad, nego mi je namjera da ucestvujem u rasvjetljavanju zasto je danas Zapad bogat, a drugi siromasni, da li je Amerika svjetski hegemon, da li male zemlje, poput Hrvatske (a da ne govorimo o, recimo, africkim, azijskim, latino-americkim malim zemljama) ima sanse da napreduje u takvom svijetu, da li nastupa svjetski poredak u kojem vise "nacionalnih" drzava nece ni biti nego ce svi ljudi na svijetu biti upravljani iz jednog centra ili nekolicine centara moci? Cilj mi je ustvari da ucestvujem u diskusiji: sto se zapravo desava sa danasnjim svijetom!

    Na Zapadu zive ljudi kao i svi drugi, samo sto jedini oni imaju privilegiju da zive na racun ostatka svijeta. "Kao i svi drugi", hocu reci da dosadasnja povijest covjecanstva pokazuje da "prilika cini lopova".

    Medjutim, navodno je pronadjeno i neko pleme kome je oruzje nepoznato. Prema jednom autoru, ne znam da li je to istina, Indija i Kina su zivjele jedna pored druge 2500 godina bez sukobljavanja. Mozda je bijela rasa specijalno agresivna, jer je Kina bila u stanje da kolonizira svijet u isto vrijeme kad i Zapad, a nije to napravila? A mozda bi i ostali isto postupili da su bili u prilici?

    Razlog zasto je Zapad imao prilike dati vise doprinosa i nauci i kulturi i politickim pokretima, recimo za aboliciju ropstva, je opet zato sto je bio bogatiji, pa mu je to bogatstvo omogucilo da razvije drustvenu nadgradnju.

    Kako bi se na pr. Hrvati mogli boriti protiv ropstva, kad u to vrijeme takoreci nisu znali niti da ropstvo postoji, a pitanje je koliko su uopce mogli znati o vanjskom svijetu?

    Dakle, nemam ja nista protiv ljudi na Zapadu, gdje imam puno prijatelja. Ali ovdje se radi o sistemu! Kojemu je u centru profit, a imperativ rasta profita namece potrebu porobljavanja ljudi! A da bi se sistem moglo mijenjati, treba ga i razumjeti. Zato treba nesto znati i o povijesnom razvoju sistema...
  36. Princ Paradoksa30.10.2011. 02:35
    @ @Princ Paradoksa

    Ne slažem se s tvojom tezom da je bogatstvo jedini razlog zašto je na Zapadu nastao pokret protiv ropstva. Veliki faktor pri mobiliziranju antiropskih snaga bila je i religija, odnosno kršćanstvo koje u svojoj doktrini ima oslobodilačku narav. Isus: "Došao sam da oslobodim potlačene." Pogledaj primjer Martina Luthera Kinga ili Dorothy Day itd. da ne nabrajam dalje.

    Pogledaj duhovnu atmosferu Indije u kojoj po rođenju pripadaš kastama i praktički si podložan višim kastama do kraja rođenja. Nisu se slučajno revolucije rodile na Zapadu. Taj duh revolucije neizbježno se uvukao širenjem kršćanske poruke. To je previše važan element da bismo ga samo tako odbacili. Vratit ću se na trenutak u Indiju. Mnogi ne znaju da je Ghandi dobio inspiraciju za otpor protiv Engleza nakon što je pročitao članak engleskog katoličkog književnika Gilberta Keitha Chestertona koji mu je otvorio put da shvati što treba činiti.

    Navodno je Ghandi bio pogođen istinitošću toga članka u kojem je Chesterton pisao o istinskom duhu Indije koji bi se trebao osloboditi, strikno naglašavam jednoga dijela materijalističkog Zapada. Chesterton je bio veliki protivnik Herberta Spencera i nemisleće sekularizacije, koja je sama sebi svrhom i smatrao je da je Indija zagađena baš takvim antiljudskim sustavom.

    Ovo su sve vrlo zanimljive povijesne veze, koje se ignoriraju. Naime ove stvari nam pomažu i da bolje shvatimo zapadnu povijest. Tu upravo dolazimo do točke kada se počinje shvaćati da je Zapad u sebi podijeljen, postoji onaj materijalistički zapad, ali postoji i onaj antičko-kršćanski zapad koji je istinski život vidio u kontemplaciji i mudrosti, a ne u gomilanju materijalnih bogatstava koja su sama sebi svrha. Problem je Zapada što je počeo mrziti sam sebe, jer sam sebe nije do kraja shvatio, nego si je dozvolio da upadne u zamku napretka sa velikim N.

    Naravno Zapad ima svoje pozitivne i negativne strane kao i Indija i ne treba zatvarati oči pred činjenicom da ma koliko god se mi bunili protiv Zapada ipak koristimo njegove proizvode, npr. kompjuter na kojem upravo pišem. Isto tako kada govorimo o Indiji treba reći da je ona bila kolonizirana 7 puta prije Engleske i da su kolonizatori ostavili vrlo malo, Englezi su bar ostavili nekakvu tehnologiju, što nije za zanemariti pošto je Indija jedno od najkreativinijih područja na svijetu što se tiče tehnologije.

    Ali, dobro da ne dužim reći ću samo da se slažem s tezom da na području zapadnog svijeta postoje države koje i dalje imaju veliku kolonijalnu moć, no ne mislim da je to povezano sa nekom urođenom agresivnošću bijele rase, to mi zvuči čak malo i rasistički. Ponavljam, poznata je stvar da su sve civilizacije poznavale ropstvo, pa tako civilzacije u kojima žive bijelci, oni po tome nisu ništa drugačiji. A sad to što su se događale nepredviđene stvari koje su omogućile otkrivanje novoga svijeta i što je "zapadnjacima" omogućilo širenje na više kontinenata, ne znači i da neki drugi narodi koji nisu stvorili instrumente za takav pothvat ne bi kolonizirali da su imali te prilike. Ja baš mislim da bi, pošto su kolonizirali narode koji su im bili u blizini.

    Još jedan veliki mit koji stvara problem je uspostavio Jean Jacques Rousseau, to je mit o plemenitom divljaku koji je odavno opovrgnut i doista nema uporišta u stvarnosti. U svakoj kulturi zabilježena je agresija, rat, nasilje i ubijanje, a zašto je baš zapad najviše protegao svoje horizonte je pravo pitanje-misterij koji i mene muči, ali ta činjenica ne čini ništa gorim i nasilnijem zapadnjake od recimo nekog afričkog ili pacifičkog plemena.
  37. @Princ Paradoksa30.10.2011. 07:39
    Vrlo vjerojatno je da crnac iz Sahare ima isti potencijal za nasilje kao Spanjolac i Britanac koji je osvojio svijet, ali za procjenu trenutnog ekonomsko-politickog svjetskog poretka, meni to nije interesantno za razmatranje. Jer crnac nije osvojio, a Spanjolac i Britanac jesu osvojili svijet, 5 kontinenata, sto je do tada bilo nezamislivo. I to im je dalo moc, koja je opet nakon medjusobnih ratova i razno-raznih nadmetanja zavrsila tako da je danas svjetski hegemon Amerika, koja se oslanja na zapadno-evropske zemlje i Japan.

    Oni dakle vladaju svijetom i ako ne mogu milom onda ce silom osigurati kontrolu nad po mogucnosti svim svjetskim resursima: naftom, rudama, vodom, plodnim zemljistem, ljudstvom, you name it... zemljom i svemirom...

    U osvajanju svijeta su kriz i mac isli zajedno, a i danas cesto idu.

    Osim zapadne, postojale su druge drevne civilizacije u Indiji, Kini, Perziji, aztecka, Maja, Inka.... Sve bi te civilizacije isto tako napredovale da nisu bile okupirane i zaustavljene ili razorene. Dakle, danas dobivamo kompjuter sa Zapada, a da nije bilo kolonizacije svijeta od strane Zapada, onda bismo mozda dobivali kompjutere sa Istoka. Ili bismo ih dobili za 40 godina, pa sto onda? Ljudska vrsta je bez kompjutera prozivila - ovdje se oslanjam na jednu od procjena kad se covjek odvojio od ostalih primata - 8 milijuna godina, pa bi i dalje. Ovako ce se ljudska vrsta mozda samounistiti kroz kojih 100 godina?

    Hocu da kazem da 5 miljardi ljudi zabole djon za kompjuter, kojeg tako i tako nemaju, ali bi voljeli da su siti, da im se dozvoli da budu ono sto jesu i da mogu u miru odgajati svoju djecu i ne brinuti za njihovu buducnost.

    Umjesto toga, ogromne mase ljudi u Africi, Latinskoj Americi i Aziji ne znaju tko su ni sto su, sad im nacrtaju da su u jednoj zemlji, onda opet dodju Amerikanci ili NATO pa im kazu da ce od sad biti u drugoj zemlji, jednima otmu predsjednika, drugima ubiju predsjednika, trecima namontiraju saha, cetvrtima vojnu diktaturu... i tako u nedogled... Svijet je konstantno jednoteisto nasilno mjesto gdje nepravda smrdi do neba... A za to su u prvom redu krivi mocnici, koji su osvojili svijet, a ne oni koji su osvojeni, bez obzira sto su i oni ispoljavali nasilje u lokalnim okvirima.
  38. Princ Paradoksa31.10.2011. 15:16
    @ @Princ Paradoksa


    "U osvajanju svijeta su kriz i mac isli zajedno, a i danas cesto idu."


    Pa što onda? Pa i polumjesec i zvijezda često idu zajedno sa samoubilačkim terorističkim napadima, pa valjda svaki normalan čovjek zna da većina muslimana nisu samoubilački teroristi.

  39. Princ Paradoksa31.10.2011. 15:20
    @ @Princ Paradoksa

    http://en.wikipedia.org/wiki/Dying_to_Win:_The_Strategic_Logic_of_Suicide_Terrorism


    Odlična studija o samoubilačkom terorizmu koja razbija mit o religiji kao glavnom motivatoru ratnih pohoda. Tema je Islam, ali primjenjiva je na bilo koju religiju.
  40. Princ Paradoksa31.10.2011. 15:27
    @ @Princ Paradoksa

    "Dakle, danas dobivamo kompjuter sa Zapada, a da nije bilo kolonizacije svijeta od strane Zapada, onda bismo mozda dobivali kompjutere sa Istoka. Ili bismo ih dobili za 40 godina, pa sto onda? Ljudska vrsta je bez kompjutera prozivila - ovdje se oslanjam na jednu od procjena kad se covjek odvojio od ostalih primata - 8 milijuna godina, pa bi i dalje. Ovako ce se ljudska vrsta mozda samounistiti kroz kojih 100 godina? "

    Ja ne kažem da mi ne bi eventualno dobili kompjuter sa istoka ili nekog drugog dijela svijeta, već kažem da je činjenica da ipak koristimo određene proizvode sa Zapada ma koliko bili kritični prema njemu. A upravo logična posljedica kompjutera, a to je internet, omogućuje nezadovoljnim zapadnjacima da se preko internetskih mreža organiziraju u prosvjede protiv onih koje smatraju nepravednim.

  41. Princ Paradoksa31.10.2011. 15:46
    @ @Princ Paradoksa

    "Osim zapadne, postojale su druge drevne civilizacije u Indiji, Kini, Perziji, aztecka, Maja, Inka.... Sve bi te civilizacije isto tako napredovale da nisu bile okupirane i zaustavljene ili razorene."

    Ovdje pišeš na način jednostavno nabacujući sve moguće civilizacije i impliciraš da je za sve njihove nedaće isključivo kriv Zapad.
    Kao prvo, Indijci, Kinezi i Perzijanci (danas Iranci) i dalje postoje. Kao što sam prije rekao odavno poznata je istina da su Indiju kolonizirali Englezi, ali prije Engleza Indija je bila kolonizirana 7 puta.
    Što se tiče Azteka, Maja i Inka, da nad njima je počinjen genocid, no ja ću ponavljati koliko god treba, I ONI SU BILI KOLONIZATORI I TIRANI KOJI SU U OKRUŽENJU POD ROPSTVOM DRŽALI MANJA PLEMENA TE SU LJUDE ŽRTVOVALI DOBRIM BOGOVIMA DA BI SE ZAŠTITILI OD LOŠIH BOGOVA. Prema tome, kakve to veze ima, oni su činili genocid, a kasnije je nad njima napravljena ista stvar. Život je takav kakav je. Nasilan i nepravedan.
  42. @Princ Paradoksa02.11.2011. 02:20
    Meni je jasno o cemu govoris, ali ono sto je bitno je da je Zapad osvojio svijet, da je na taj nacin stekao kontrolu nad svjetskim resursima - zemljistem, sirovinama i ljudstvom - koji su su baza razvoja kapitalizma i bogatstva Zapada.

    Da su to ucinili Liliputanci ili Hrvati, onda bi oni bili ti koji bi danas bili bogati, i mi bismo danas protestirali protiv njih.

    Ja kritiziram Zapad zato sto postoji ogromna idolatrija prema Zapadu i zato sto je ljudima nejasno zasto je Zapad toliko bogat a Hrvatska nije, i misle kako su oni glupi i lijeni, a Zapad je pametan i radisan, pa nadalje zakljucuju da - ako se Hrvati prikljuce Zapadu, onda ce i oni biti bogati!

    E vidis, to je teska zabluda!

    Hrvatska time sto se prepustila Zapadu - u neku ruku zato sto je "Zapad nepogresiv, bogat, pametan, nekorumpiran i opcenito, sve ono sto kod nas ne stima, kod njih je vec odavno rijeseno" - nece postati ni bogata, ni pametna, ni nekorumpirana ni sretna. Dapace! Bit ce ono sto je, zapravo, bila prije 1918., tj. Hrvatsku ce posjedovati, pa dakle i vladati njome, otprilike isti gospodari koji su joj uvijek vladali - Talijani, Vatikan, Austrijanci, Njemci , Madjari+ neki novi. Tj. bit ce manje-vise zapadna "kolonija"!

    "Pa što onda? Pa i polumjesec i zvijezda često idu zajedno sa samoubilačkim terorističkim napadima, "

    Ja samo utvrdjujem cinjenicno stanje, osvajanje kolonija je vrseno sa oruzjem i krizem, u ime "civiliziranja barbara i sirenja jedine prave vjere", sto je s druge strane predstavljalo "White Man's Burden". (Svaka slicnost sa danasnjim osvajanjima u ime "demokracije i ljudskih pravaa" nije slucajna)

    " I ONI SU BILI KOLONIZATORI I TIRANI KOJI SU U OKRUŽENJU POD ROPSTVOM DRŽALI MANJA PLEMENA "

    Cak ako ih zelis nazvati kolonizatorima, to je nebitno za danasnje stanje stvari u svijetu, ono sto je za nas bitno je da je Zapad osvojio cijeli svijet i da nama danas vlada Zapad, a ne Azteci.

    "činjenica da ipak koristimo određene proizvode sa Zapada ma koliko bili kritični prema njemu"

    Jasno da koristimo mnoge proizvode potekle sa Zapada - napravljene na Istoku - opet zato sto je Zapad kao najbogatiji, a postao je najbogatiji iz prije navedenih razloga, imao najvise resursa da najbrze razvije razne tehnologije. Ne vidim zasto bi me to sprjecavalo da ga kritiziram?
Dodaj komentar

Molimo, prijavite se ili registrirajte kako biste komentirali. Hvala.

POSLJEDNJE VIJESTI IZ RUBRIKE

22.05.

Šljunčarenje opet postaje legalan biznis

Vlada u korita Save, Drave i Dunava ponovno vraća šljunčare i pjeskare, koji su iz njih "prognani" Zakonom o vodama iz 2009. godine

21.05.

Prijeti nam kolaps

"Club of Rome" predstavio je svoj izvještaj u kojem prezentira dramatično lošu sliku planeta za četrdeset godina

17.05.

Odzvonilo plastičnim vrećicama

U Hrvatskoj se godišnje podijeli 91 milijun plastičnih vrećica pa "Zelena Istra" i "Zeleni Osijek" pozdravljaju najavu naplaćivanja

15.05.

Trebamo dva planeta

WWF je objavio novi "Izvještaj o stanju planeta" koji pokazuje da je i Hrvatska među zemljama koje pretjerano iscrpljuju Zemljine resurse

15.05.

Uhićen borac protiv kitolova

Paul Watson, osnivač legendarnog "Sea Sheperda", uhićen je u Frankfurtu i prijeti mu izručenje Kostarici zbog akcije protiv ilegalnog lova na morske pse iz 2002. godine

15.05.

Ozon truje Brođane

Dnevna osmosatna srednja vrijednost ozona u Slavonskom Brodu prešla je dozvoljenu granicu već jedanaest puta ove godine

14.05.

Hrvatske vode uništavaju rijeke

"Hrvatske vode" kanalizirale su dio rijeke Vuke kod Tordinaca unutar zaštićenog krajobraza i uništile dio vrijednosti zbog kojih je to područje zaštićeno