H-Alter

Osuda segregacije

Fotografija članka
Europski sud za ljudska prava u Strasbourgu osudio je Hrvatsku za diskriminaciju i kršenje prava na školovanje 15 romskih učenika iz Međimurja, te joj naredio isplate odšteta

Priznajući hrvatskim vlastima određene napore u osiguravanju školovanja romskih učenika, Veliko vijeće ECHR-a zaključilo je da njihovo smještanje u posebne razrede tijekom osnovnog školovanja nije bilo opravdano, čime su prekršeni članci 14. i 2. protokola 1. Europske konvencije o ljudskim pravima koji govore o zaštiti od diskriminacije i pravu na školovanje.

Sud je također zaključio da je prekršeno njihovo pravo na pošteno suđenje, jer je hrvatski Ustavni sud o njihovoj tužbi odlučivao šest godina, što je prema sucima ECHR-a bilo predugo.

Prema odluci suda u Strasbourgu, Hrvatska mora svakome učeniku isplatiti odštetu od 4.500 eura te svima zajedno 10.000 eura za troškove suđenja.

Petnaestero učenika, pripadnika romske nacionalne manjine, iz Orehovice, Podturena i Trnovca u Međimurju tužili su 2002. svoje osnovne škole za rasnu diskriminaciju i kršenje prava na školovanje.

Učenici, koji su bili smješteni u posebne "romske", kao i u mješovite razrede, tvrdili su da su segregirani zato što su Romi, a da je program namijenjen samo njima sadržavao 30 posto manje sadržaja od nacionalnog programa.

Njihovu tužbu općinski sud u Čakovcu odbacio je 2002., a Ustavni sud 2007. tvrdeći da je razlog zašto je većina romske djece bila smještena u posebne razrede nedovoljno poznavanje hrvatskog jezika.

Tužbu su potom 2003. podnijeli ECHR-u koji je u pravorijeku zaključio da njihovo smještanje u "romske" razrede tijekom osnovnoškolskog školovanja nije bilo opravdano i da hrvatske vlasti nisu osigurale dovoljnu brigu za njihove posebne potrebe.

dodaj komentar 23 komentara
  1. Nata17.03.2010. 11:00
    Baš me zanima bili ti suci slali svoju djecu s romskom u razred.
  2. leich17.03.2010. 11:42
    @ Nata: a zasto te to zanima? To uopce nije bit nikakve sudske presude, a najmanje one koja se tice krsenja fundamentalnih ljudskih prava. Ono sta bii pojedinci napravili je irelevantno, zato i postoji medjunarodno ljudsko pravo (i suci skupa s njim) da kaze sta se treba napraviti neovisno o tomu kako se individuaci u nekom drustvu, pa makar bili i vecina, osjecali.
  3. Zoran Oštrić17.03.2010. 12:28
    Problem u osnovnom pristupu. Načelono, problem s romskom djecom postoji, ne samo zbog manjkavosti u poznavanju jezika, nego zato, jer često imaju oba roditelja koji su nepismeni i do dolaska u školu nisu vidjeli ni olovku, a idu u razred s decom koja koriste računala. Nekako se mora posebno s njima raditi. Pitanje je sad: izdvojiti ih u poseban razred i raditi s njima MANJE nego s drugima, jer eto ionako su glupi i lijeni, ili radiitz s njima VIŠE u prvim razredima škole (pa recimo uvesti i pripremni razred, kako imamo u vrtićima, kako su napravili u Kozari Boku), tako da s vremeno stignu ostale? Ako dođu u prvi razred sa slabim znanjem hrvatskoh, i ako nakon nekoliko godina još uvijek imaju problem sa slabim znanjem hrvatkom, da li je to njihov propust?

    Tako je npr. bilo s uvođenjem "kvocijenta inteligencije": zamisao izumitelja testova IQ je bila odrediti koja djeca imaju teškoća, pa s njima treba više raditi, da savladaju program. Vrlo brzo, to je postalo izlika da se one koji imaju slabiji rezultat izdvoji i s njima radi manje, jer su eto ionako glupi, pa nek takvi i ostanu.

    Također, kako mi je jednom spomenuo Žarko Puhovski, kvaka 22 je u tome da su SVU romsku djecu izdvojili, uključujući i one koji su bili dobri učenici (neka djevojčica koja je osvajala nagrade na rapubličkim takmičenjima iz matematike isl.).
  4. leich17.03.2010. 15:07
    Problem je sto ovo nije bio klasican slucaj diskriminacije u kojem cinjenice nisu bas jasno upucivale na diskriminaciju i gdje odgovornost drzave nije bilo tako jednostavno ustanoviti. Zato mislim da je ova presuda sjajna jer iako je odluka donesena tijesnom vecinom, ipak je prepoznata indirektna diskriminacija.
    Presudom je upucena jasna poruka svim drzavama da nije dovoljno da drzava ucini "NESTO" po pitanju Roma, nego da te mjere ipak moraju biti prikladne.
    Ipak, ovom slucaju sud ipak nije rekao da je segregacija sama po sebi nedopustena u ovakvoj situaciji (koja se provodi na temelju potreba, a ne na temelju etniciteta), nego da mjere koje bi osigurale da se segracija provodi na najkrace moguce razdoblje za ostvarenje legitimnih ciljeva, nisu bile primijenjene od strane Hrvatske. Uz to, zanimljivost je da su suci uocili vrlo nekonzistentnu argumentacije drzave.
    Stvarno je steta sto se to u HR medijma ne moze objasniti poblize nego je glavna vijest koliko Hrvatska mora platiti Romima. A to koje je zapravo znacenje ove presude i za Hrvatsku i za tretman Roma u obrazovnim sustavima u cijeloj Europi, kao da nije ni najmanje bitno.
  5. bb17.03.2010. 16:34
    Svojevremeno, dok su osnovne i srednje skole u nas jos bile za koplje bolje od zapadnih, kad se je neka obitelj doselila, recimo, u Kanadu, dijete koje nije znalo ni rijeci engleski je kroz nekoliko mjeseci postalo bolje od ostale kanadske djece u svim predmetima, ukljucujuci i engleski.

    Dakle, ovo opravdanje, kako romska djeca nedovoljno znaju hrvatski, ne drzi vodu. Djeca vrlo brzo uce jezike!

    Ne samo to, svojevremeno su po zakonu cak i mentalno zaostalu djecu morali stavljati u redovite razrede. Kako to da sad, kad se radi o sasvim normalnoj djeci, djecu izdvajaju kao da su mentalno zaostala? Pa skola i jeste tu da djecu obrazuje bez obzira na socijalno porijeklo.
  6. Zoran17.03.2010. 17:05
    a sta kazete na posebne razrede i/ili mini-skole za romsku djecu, gdje predaju uciteljice romkinje na romskom jeziku, i po nastavnom programu adekvatnom za potrebe/interese romske kulture? nesto kao talijanske skole u istri/primorju? to jest: izbor svakom romskom djetetu - klasicna hrv. skola (po hrv. programu/jeziku) ili romska skola?

    zasto npr. romska djeca ne bi cula nesto i o svojoj povijesti/kulturi, a sto nece sasvim sigurno nikada cuti ni u jednoj hrv. skoli? kladim se da 90% roma ne zna cak ni elementarne stvari iznesene npr. u ovom clanku:
    http://www.h-alter.org/vijesti/ljudska-prava/povijest-diskriminacije-roma-1-dio

    koliko god to bilo nedovoljno progresivno/europski/moderno... , treba priznati da su romska i mainstream hrv. kultura prerazlicite da bi ih se trpalo u isti kos. mislim da bi se na ovaj nacin trajno rjesili obrazovni problemi roma (a time i roditelja navedenih u tekstu).
  7. Zoran17.03.2010. 17:14
    @leich:
    "..zato i postoji medjunarodno ljudsko pravo (i suci skupa s njim) da kaze sta se treba napraviti neovisno o tomu kako se individuaci u nekom drustvu, pa makar bili i vecina, osjecali."

    pa i biblija kaze sto "treba napraviti" neovisno o tome kako se ti (ili vecina) osjecate. zar ne?
  8. leich17.03.2010. 19:25
    da, Zorane. Mala je razlika samo u tome sto je medjunarodno pravo stvarano na osnovu konsenzusa zemalja svijeta. Uopce zapravo ne razumijem koja je poanta tvog komentara - ti zapravo usporedjujes legitimnost medjunarodnog ljudskog prava i Biblije?!?! svasta. pa koja se drzava obvezala na to da ce postivati svetu knjigu?!
  9. Zoran17.03.2010. 22:30
    @leich: mozda sam malo odlutao s teme, ali uglavnom:
    raspravljati na nivou medjunarodnog prava koje je stvarano na osnovu konsenzusa zemalja svijeta je jedan nivo, a raspravljati na nivou obicnih medjmuraca je sasvim drugi nivo. ako toliki broj roditelja nece svoju djecu sa romskom u istoj skoli, mora da su stvari tamo ozbiljne, specijalno posto ne poznajem medjimurje kao bastion nekakvog rasizma.
    htio sam reci da tvoj komentar da 'se zna sta treba napraviti neovisno osjecaju velike vecine ljudi', nalazim za cudan. da li mislis da suci iz strasbourga zaista razumiju situaciju u medjimurju i osjecaje/probleme tamosnjih ljudi? uglavnom, tvoja me opaska podsjetila na nacin na koji ce kler prsudjivati npr. seksualnost: ''mladi ljudi, dobro znate sto se mora napraviti, neovisno o vasim osjecajima!''
  10. bb18.03.2010. 00:09
    "...ako toliki broj roditelja nece svoju djecu sa romskom u istoj skoli..."

    Zorane, zamisli da se ti preselis u Ameriku i da roditelji nece da im djeca budu u istom razredu sa tvojim djetetom koje je za njih nekakv prljavi Hrvat, iz nekakve bijedne zemljice za koju nikad nisu culi? Ti bi smatrao da je to OK?

    Ne cini ti se da je apsurdno da su djeca od 6 godina toliko zla (ako su Romi, naravno) da prefini Medjimurci iz, recimo, Orehovice ne mogu dozvoliti svojoj djeci da s njima budu u istom razredu?

    Nije ti palo na pamet da su sva djeca OK, ali bi roditelje (Medjimurce) trebalo poslati u skolu na najosnovniji odgoj? Zajedno sa Natom i slicnim komentatorima s ovog portala?
  11. Miljenko Hajdarović18.03.2010. 07:11
    Javljam se kao međimurski prosvjetar koji zna da se 99% međimurskih škola, ravnatelja, pedagoga i učitelja koji rade sa Romima silno trudi da sve bude u najboljem redu. Teško je imati ovcu cijelu i sitog vuka...
    Problemi u kontaktu Roma i NeRoma (kako je to jednom komentirao saborski zastupnik Lesar) su svakim danom sve veći. Ukoliko smatrate da mi nismo dovoljno civilizirani ili obrazovani za rad sa Romima pozivam sve dobronamjerne i sve prosvjetare diljem Hrvatske neka dođu do nas i neka rade u međimurskim školama. Rado ćemo učiti od vas! Samo vaš boravak ne smije biti par dana već pokušajte provesti tu cijelu školsku godinu ili duže...
  12. leich18.03.2010. 09:02
    ok, opet cu se vratiti na to medjunarodno pravo - nacin odluka europskog suda je poznat po tome sto u velikom broju pitanja dodjeljuje individualnim drzavama tzv margin of appreciation sto znaci da daje drzavi na procjenu koje mjere poduzeti, a da one budu u skladu s lokalnim sentimentima. Tako da iako suci ne razumiju osjecaj ljudi u Medjimurju, ipak razumiju da to ne razumiju i da to nije na njima da razumiju. Na njima je da procijene da li je ucinjeno sve od stane drzave sto je u datom slucaju trebalo biti ucinjeno da ne dodje do krsenja prava. Margin of appreciation je u nekim slucajevima veca (npr. seksualni odgoj) a u nekim manja (npr slucajevi potencijalne diskriminacije na osnovu etniciteta) kao u ovom slucaju. Nitko ne kaze da stvari u Medjimurju nisu ozbiljne, ali NE MOZE se grupi ljudi oduzeti temeljna ljudska prava na osnovu toga sto se vecina OSJECA ugrozeno. To je poanta. To da li su ti ljudi rasisti ili nisu, necu posebno komentirati, ali sama cinjenica da ih se velik broj tako osjeca i i da stoga mora biti nesto krivo s manjinom nije argument koji drzi vodu. U SADu se prije par desetljeca isto tako razmisljalo naime. Crnci su bili prljavi, divlji i akademski inferiorni. Mozda jesu, ali se nisu postavljala pitanja ZASTO je to tako. Kao sto se danas ne postavlja pitanje zasto je to tako s velikim brojem Roma (tj kad se postavi, odgovor se ne trazi dalje od svaljivanja krivice na 'romski mentalitet') - da nije mozda problem upravo u ovakvim stavovima okoline i ljudi? To se sve pretvara u onaj zacarani krug marginalizacije iz kojega nema izlaza dok svi ljudi ne shvate da rasizam nije samo pogled na crnce kao inferiornu i problematicnu skupinu ljudi.
  13. Zoran18.03.2010. 10:56
    @bb:
    " ...ali bi roditelje (Medjimurce) trebalo poslati u skolu na najosnovniji odgoj?"

    a je li, a tko si ti da prosudjues medjimurske roditelje?? da li si ikad imao dijete u razredu s romskom djecom? zar ti se ne cini apsurdno da roditelji toliko djece nalaze za shodno da brane ulaz malim romima u skolu? ja sumljam da su BAS svi roditelji tamo ludi i neobrazovani rasisti, pa ih treba "poslati u skolu na najosnovniji odgoj". puno mi se cini vjerovatnije da se naprosto radi o stavaljanju romske i "neromske" djece i isti kos, a koja dolaze iz prerazlicitih social settings-a da bi takvo sto uspjelo. Nata-in komentar je posve adekvatan: sto mislis da bi jedan strasbourgski sudac (iz neke '"fine kuce" sa fontanom u dnevnom boravku, podnim grijanjem i mini-golf terenom) ucinio da mu sin dodje jedan dan iz skole i pozali se da mu je 'neki mali cigic uzeo marendu'?

    jos jednom: govoriti romanticarski na nivou ljudskih prava i strasbourga je pozdravno, ali nije realno, a kamoli prakticno. razlicitost romske i "neromske" kulture je nesto sto postoji stoljecima, i ne moze se rjesiti ucenjem ljudskih prava.

    uostalnom, ja ne smatram da bi se romska kultura trebala 'hrvatizirati'. nisu li upravo ljudska prava roma puno ostvarenija ako se njima omoguci da uzivaju naobrazbu po svojim standardima i potrebama (vidi moj komentar od 17.03.2010. 17:05)?
  14. Miljenko Hajdarović18.03.2010. 11:21
    Ljudska prava podrazumijevaju UVIJEK i obaveze!
    Nažalost većina Roma se hajdučki ponaša prema tome. Uzmu što mogu, a vrate kolilko i što im odgovara. Za "obične" građane otkaz je zato jer nema posla, a za Rome je "zato kaj sam Cigan". Jel?
    "Običan" učenik za prijetnje nastavniku može dobiti ukor, a romsko dijete?
    Pedagoginja upozori učenicu petog razreda neka se obuče da joj grudi ne ispadnu van, a mala joj poželi "crkni vještico!". Ili mlada učiteljica mora paziti kako hoda hodnikom jer ju neki od učenika može uhvatiti za dupe... Nema tu crno i bijelo već SIVILO...

    Nažalost mi se čini da je za romsku djecu najbolja mogućnost da se školuju od punoljetnosti izvan obitelji i čak izvan svog zavičaja. Na taj način bi se izolirali od maloljetne delikvencije, trudnoće i lošeg utjecaja roditelja ili rodbine. Još uvijek je česti slučaj da su osnovnoškolke PRODANE u brak i da ne završavaju ni osnovnjak. Svaka čast na izuzecima. Socijalna pomoć se troši često na alkohol i cigarete, a ne na hranu i odjeću za djecu. U obližnjem romskom naselju im je izgrađena sva infrastruktura od plina, vode, cesti...., a sad je već problem što tu vodu, plin i struju ne žele/ne mogu platiti... Puno, puno problema koji su puno opširniji od tzv. segregacije. Sada će se još više otvoriti ta Pandorina kutija ostvarivanja romskih prava...
    No, nemojte se bojati. Uskoro neće biti segregacije Roma već segregacija Hrvata jer u tim krajevima broj romske djece svake godine sve više raste dok broj hrvatske djece opada drastično.
  15. Miljenko Hajdarović18.03.2010. 11:26
    I btw zašto u Međimurju ima najviše Roma?
    Jel to zato što smo mi Međimurci rasisti i nedamo im živjeti ili im je tu OK?
    Trebalo bi baciti oko na statistiku nasilja vezano uz šovinizam i ksenofobiju po hrvatskim regijama...
  16. von Agram18.03.2010. 12:29
    Romi su udomaćeni u Međimurju i to je vjerojatno dio Hrvatske u kojem su se oni najbolje uklopili, u drugim dijelovima nikome ne bi ni palo na pamet da pokreće ovakve postupke pred međunarodnim sudovima. To je plus za Međimurje.
    A ovakve presude i međunardna "arbitraža" bi trebala uzimati u obzir i te sentimente drugog stanovništva. Nema opravdanja diskriminaciji, bilo je potrebno možda samo malo drugačije prići toj selekciji pismenosti, ni svi prvašići Hrvati nisu ujednčeni u pismenosti. Zato ima nešto nepravedno u svemu tome - tamo gdje je okolina najstimulativnija, moguća je i pobuna.
  17. Milan18.03.2010. 13:00
    Par interesantnih činjenica: prvostupanjski europski sud od sedam sudaca odlučio je u korist Hrvatske, jednoglasno. Drugostupanjsko vijeće od 17 sudaca odlučilo je u korist Roma s 9 glasova za i 8 glasova protiv.

    Suci koji su bili protiv, napisali su izdvojeno mišljenje, gdje kažu da je argumentacija odluke neuvjerljiva, te da je to zapravo više presuda o položaju Roma u društvu općenito, nego što je utemeljena na činjenicama konkretnog slučaja.
  18. bb18.03.2010. 16:07
    Zorane, vidim da se sve vise zestis pa se vise ne mozes ni kontrolirati nego sad vec jasno izrazavas svoj rasizam? Dakle tako, mali Rom, makar da je i samo 6 godina star, je genetski lopov i sigurno ce ukrasti marendu malom Hrvatu??? Stvarno, medjunarodni problem, ajde ti odmah u Strassbourg i objasni to onim neukim sucima! I zato sto je mali Rom genetski lopov, a osim toga jos i mentalno zaostao, njega ni ne treba odgajati i obrazovati, nego s njim odmah u posebne skole za retardirane i kriminalne umove!

    Vecina komentatora izrazava isti tip rasizma koji je doveo do genocida nad stotinama milijuna Indijanca, crnaca i raznih drugih domorodaca u raznim djelovima svijeta, do nasilne sterilizacije obojenih zena u Americi i drugdje i do prisilnog oduzimanja djece australskim i drugim domorocima. Ovo sve je vrlo dobro dokumentirano za razdoblje od zadnjih 500 godina otkad je otkrivena Amerika i otkad je Zapad kolonizirao citav svijet, ali je zapravo staro koliko i covjek. Zapad, koji je to cinio i cini, vrlo dobro zna iz vlastitog iskustva o cemu se tu radi, pa tako i sud u Strasbourgu! Dobro da bar ovim malima kao sto je Hrvatska zabranjuje da radi to isto!
  19. Zoran18.03.2010. 17:29
    @bb:
    zanimljivo je da se nisi osvrnuo na komentare Miljenka Hajdarović, koji ocito ima vise terenskog iskustva s ovim problemom od nas svih ostalih zajedno. moja djevojka predaje u jednoj osnovnoj skoli u ljubljani, i njezine price o romskoj djeci su skoro identicne Miljenkovim: djeca iz potpuno rasutih i ne-funkcionalnih obitelji, cesto zrtve i obiteljskog nasilja i sl. nakon sto (nazalost vecinom) padnu razrede vise puta, premjesta ih se iz skole u skolu... u stvari, nastavnici su na kraju jedini koji se o toj djeci bar nekako brinu - sto ih cesto dovodi u sukob s bjesnim roditeljima koji, na primjer, ne zele da netko daje cigarete njihovoj djeci na odmoru. te roditelje, nazalost, ne zanima zasto su romska djeca takva, i u svemu vide samo interes/zastitu svoje djece...
    ja nisam nikakav rasista, vec pokusavam diskutirati koje bi rjesenje zadovoljilo i rome i Miljenka. ali ne nuzno na nacin da se romi moraju uciti hrv. jezik i piti ozujsko, vec na nacin da se njima omoguci da ostanu kakvi zele biti.
  20. Nata19.03.2010. 01:26
    @leich:
    Jedino riješenje koje su suci ponudili je da se romima isplati lova. Ko da će to riješiti bit problema. Nisu oni nikakvo riješenje ponudili. Niti bi ga znali ponuditi.
    A ako netko ne želi slati svoje djete u rezred s delikventima koji negativno utjeću na njegovo dijete i maltretiraju ga, to je roditeljsko pravo! I država ima obavezu poštovat takvu odluku roditelja jednako kao što treba poštovati rome.
    Ja kad sam krenula u osnovnu školu, prije nekih 24 godine, onda su u školi tokom prvog razreda (bilo je ukupno 3 razreda, A, B i C) napravili rošadu ućenika na temelju socijalnog statusa roditelja. Tako su u A razredu završilia djeca visoko obrazovanih roditelja, roditelja koji su na visokim pozicijma i sl, a u C razredu su završila djeca ćiji su roditelji bili obićni šljakeri. Ja sam imala nesreću završiti u C razredu. Međutim pokazalo se da je moj C razred tokom svih 8 godin bio najgori razred u školi. Najgori po vladanju, najgori po uspijehu. Ućitelji su imali manje više iste kriterije za ućenika C razreda kao i za ućenike A razreda. Ali 8. razred nas je završilo dvoje sa 5, dok je u A razredu bilo 15 odlikaša, od toga 7 sa 5.0 prosijekom. Na kraju je iz C razreda uz mene možda još jedan ili dvoje đaka završilo fax, a iz A razreda njih polovica. Iskreno meni je uvijek bilo žao što se moji roditelji nisu pobunili da idem u takav razred i izborili se za to da idem u A razred. A nije moj C razred bio baš tako loš. Iako smo imali nekoliko delikvenata, od kojih su neki pali više razreda, neki bili izbacivani iz škole i sl, takvi su još uvijek bili u manjini i koliko toliko civilizirani. Ali da ih je bilo više, danas bi nosila traume iz osnovne škole. I ovako su ćesto radili cirkus iz nastave, i ometali nastavu i sve one koji su nešto željeli naućiti.

    Al dobro da samo ne jadikujem ponudit ću i neko svoje riješenje međimurskog problema: Po meni trebalo bi napraviti nekakvo opsežno testiranje među romskom dijecom. Sirurno i među njim ima obećavajućih i talentiranih. I takve treba staviti s ostalom dijecom i pokušati nešto napraviti od njih. A one glupaste treba staviti u posebne razrede gdije će se obrazovni program prilagoditi njima. A ne da sva dijeca u prvom razredu moraju umjesto slova i aritmetike ućiti kako se ispuše nos u maramicu, zato jer imaju jednog klinca u razredu kojeg roditelji nisu uspijeli naućiti osnove kulture. Nemože se nastavni program u cijelom razredu prilagođavati onom najslabijem pa da zbog toga ispštaju sva ona dijeca koja su u usporedbi s takvim djetetom "naprednija".

    I nije segregacija u školstvu ništa neobićno ili nešto što su hrvati u međimurju izmislili. Svugdije u svijetu imate elitne škole i one manje elitne. Elitne fakultete i one manje elitne. Oni talentiraniji upisuju elitne škole a oni manje uspiješni manje elitne. Jedino u osnovnom školstvu to ne postoji. I onda kada talentirano dijete im nesreću završiti u razredu s hrpom ispodprosjećne dijece, prema kojoj se onda i prilagođava nastavni program takvo talentirano dijete je u velikom zaostatku pred onom dijecom koja su išla u većinski "napredne" razrede.
  21. @nata19.03.2010. 13:26
    moram biti zlocest i reci, mislim da je vidljivo da si bila u c razredu (nemože, gdije, ućitelji, ućenici)... jel bi se ljutila kad bih ti rekao da ja ne bih zelio da moje dijete ide u razred s tobom jer definitivno mislim da ce uz tebe nazadovati u svojem znanju pravopisa. covjece, potpuno je normalno da neka djeca nesto ne znaju. eto, ti ne znas pravopis, a NEKI mali Romi ne znaju puhati nos. pa sta?
    nitko ne krivi skole i ucitelje. oni su samo radili ono sto im se cinilo zgodno, lakse, ucinkovito ili dobro za tu djecu. sud krivi drzavu zato sto su ti ucitelji morali biti stavljeni u takvu situaciju. zato sto drzava nije osigurala da ta djeca nauce govoriti hrvatski, da ta drzava nije osigurala to da djeca ne napustaju skolu odmah s 15 godina... to se sve moze napraviti uz malo truda, a na drzavi je da se potrudi. love ima jer to osigurava europska unija, prema tome, stvar je samo u tome da se nesposobnu administraciju natjera da rade.
  22. Nata19.03.2010. 16:21
    Da, neznam pravopis, jer me niti roditelji a bogami niti škola nije nikada naućila ispravnom pravopisa. Ali i to malo hrvatskog što znam sam naućila doma od svojih roditelja, a ne od države. Pretpostavljam da su i tebe hrvatski naućili roditelji a ne država. Jedino što je škola ikada ućinila po pitanju mog katastrofalnog pravopisa je to da su mi vjećito davali dvojke iz zadaćnica. Ali unatoć tome ja nisam nikada imala problema pri komunikaciji, i savršeno sam dobro mogla pratiti školski program na hrvatskom jeziku, a bogami niti ućitelji a niti itko drugi nije nikad imao problema pri razumjevanju mog nepismenog hrvatskog.

    Al dobro, udaljavamo se od teme. Ja samo oću reći da posve razumijem roditelje koji ne žele da njihova dijeca idu u razred s hrpom dijece koja nisu u stanju pratiti školski program kakav je propisan u svim školama u RH. Odnosno, ti roditelji ne žele da njihova djeca budu prisiljena pratiti nekakav prilagođeni program koji je prilagođen djeci s manjkom znanja, jer time njihova dijeca dolaze u neravnopravni položaj pred djecom u ostatku države koja prate normalan program. A upravo je to ovdije bit problema, jer je presuda protiv RH donjeta zbog toga što hrvatska djeca nisu išla zajedno u razred s romskom dijecom. Ili obratno, svejedno.
  23. Roman14.09.2010. 09:01
    Molio bih gospodu Miljenka Hajdarovića i Zorana Oštrića da mi preko ovih komentara pomognu u našem zajedničkom problemu s Romima.Naime,naša su djeca krenula ove godine po prvi puta u peti razred iz jedne Područne škole u Osnovnu školu i tamo ih je dočekalo više od pola razreda Roma.Možda nam se i nebi učinilo čudnim,no u 5a razredu nema nijednog Roma,u 5b razredu ih ima šestoro.Svi su svjesni činjenice da je u stvari 5c razred "kažnjenička bojna"te da su se djeca iz drugih razreda zaštitila.Naš je razred sastavljen od učenika iz dvije Područne škole i Roma,nikakvih drugih mjerila i kriterija nije bilo pri kombinaciji učenika,prekšena su mnoga pravila,pola učenika uči Njemački jezik a pola Engleski.U razgovoru s razrednikom skrenuta nam je pozornost da su se uplele više instance te da se nije slušalo nastavnike(starije,iskusnije),nije se slušala struka,te nam je sugerirano da moramo dići svoj glas.Znam da je ono o čemu sam čitao u vašim komentarima jedan problem,a ovaj naš drugi,no sve će se to ionako spojiti u jedan veliki problem,pa Vas molim za savjet što je nama roditeljima za činiti,tj.kakovi bi trebali biti naši daljnji postupci-spremni smo reagirati hitno i bez zadrške
Dodaj komentar

Molimo, prijavite se ili registrirajte kako biste komentirali. Hvala.

© H-Alter - Udruga za nezavisnu medijsku kulturu