mtn_2019_vizual2.jpgČetrnaesto izdanje međunarodnog tematskog festivala Moje, tvoje, naše održat će se u zgradi Filodrammatice (Korzo 28/1, Rijeka) od 14. do 16. veljače. Pod nazivom Tko što radi?, festival će se kroz simpozij i izložbu baviti načinima na koje se rad izvodi, delegira, izdvaja (tzv. "outsourcing"), prepušta korisnicima interneta (tzv. "crowdsourcing"), transformira, destabilizira i maskira, s fokusom na sadašnjost rada, na doba u kojem je rad prisutniji no ikad.

Izloženi umjetnički radovi i prezentacije gostujućih predavača ispituju unutarnje i izvanjske napetosti odnosa čovjeka i stroja, kao i društveno-ekonomske značajke kompjuterizacije rada. Pitanje koje će biti u središtu zanimanja jest posreduju li strojevi, zamjenjuju, povećavaju ili naprosto umanjuju važnost ljudske aktivnosti?

Pod kustoskom palicom dizajnera i umjetnika Silvija Lorussa, na grupnoj izložbi Tko što radi? u galerijskom prostoru Filodrammatice, radove će predstaviti međunarodni kolektivi i umjetnici Anxious to Make, Deconstructeam, Constant Dullaart, Maria Eichhorn, Sam Kidel, Alina Lupu, François Girard Meunier, Elisa Giardina Papa, Ottonie Von Roeder, Sebastian Schmieg i Jeff Thompson.

Izložba se otvara u četvrtak, 14. veljače u 20 sati a moguće ju je posjetiti za vrijeme trajanja festivala i drugim radnim danima od 17 do 20 sati, sve do 1. ožujka.

Na izložbi će biti predstavljen rad 5 weeks, 25 days, 175 hours svjetski poznate njemačke suvremene umjetnice Marije Eichhorn, koja je u svojem obračunu s logikom strukture institucija kao svoj umjetnički rad na pet tjedana zatvorila londonsku galeriju Chisenhale, čije se osoblje galerije tijekom trajanja izložbe moralo suzdržavati od dolaska na posao. Time je željela naglasiti važnost propitivanja rada, otvarajući pitanja zašto se u našem trenutnom političkom kontekstu (umjetnički) rad izjednačava s proizvodnjom, i može li se rad zapravo sastojati od rađenja ničega.

Foto: Andy Keate Foto: Andy Keate

Nastao na istraživanju uvjeta rada u kineskim tvornicama računalne opreme, izložba donosi i rad DullTech međunarodno priznatog nizozemskog umjetnika Constanta Dullaarta, koji se kroz svoju umjetničku praksu kritički odnosi prema kontroli korporativnih sustava nad našom percepcijom svijeta.

Na sličan način kao spomenuti, i ostali radovi predstavljeni na izložbi – poput videoigre Behind Every Great One španjolskog tima Deconstructeam i novele Where “I Love the Sound of Your Voice” is not a Pickup Line kanadskog dizajnera i pisca Françoisa Girard-Meuniera – istražuju dinamiku rada u području umjetnosti i dizajna, kao i što se događa kada većina ljudskih praksi postane uslugom koja se može naručiti i kupiti na internetu, kada ljudi postanu softverske ekstenzije i kada internetska tržišta smanje globalnu geografiju honorarnog rada.

Dvodnevni simpozij, koji će se u velikoj dvorani Filodrammatice održati u petak i subotu 15. i 16. veljače, nastavit će razmatrati teme otvorene na izložbi. Prezentacije na engleskom jeziku, nakon kojih će uslijediti rasprava, oba će dana započeti u 18 sati.

U petak će izlaganje održati umjetnica Elisa Giardina Papa, koja se na izložbi predstavlja radom Technologies of Care, vizualizirajući nevidljivu radnu snagu anonimnih freelancera koji rade poslove iz domene "internetske skrbi" (razne usluge i iskustva, erotska stimulacija, druženje, emocionalna podrška itd.). Njemački istraživač, novinar i dizajner Florian Alexander-Schmidt govorit će o pojedinim strukturama nastalima u posljednje dvije godine u domeni ljudskog !treniranja! samovozećih automobila, dok će dizajner i umjetnik Sebastian Schmieg govoriti o svojem radu Segmentation.Network, također predstavljenom na izložbi, u kojem razotkriva inače nevidljivi manualni rad koji se koristi u izgradnji neuronskih mreža i umjetne inteligencije.

Elisa Giardina Papa - Technologies of Car Elisa Giardina Papa - Technologies of Car

Idućeg dana, u subotu 16. veljače, svoje će radove s izložbe predstaviti rumunjska postkonceptualna umjetnica i spisateljica Alina Lupu: #RideWithUsPhilip u kojem izaziva direktora tvrtke Deliveroo Philipa Padberga da sam pokuša dostaviti 10 narudžbi hrane u 2 sata po ulicama Amsterdama, i Oh, and there’s also a small fee for the job! u kojem se bavi pitanjem novčane vrijednosti umjetničkog rada. Nakon nje, izlaganje će održati njujorški umjetnik, programer i predavač Jeff Thompson koji na izložbi predstavlja rad Turker Computers u kojem prikazuje fotografije “radnih mjesta” crowdsource radnika Amazonove platforme Mechanical Turk. Dok se svijet tehno-ekonomije najčešće predstavlja fotografijama svjetlucavih Googleovih ureda, iz tih je fotografija jasno da su "Turkeri˝, zajedno s moderatorima sadržaja i drugim nevidljivim sastavnicama tehnologija koje svakodnevno koristimo, doista stvarne osobe na stvarnim mjestima.

Više o umjetnicima i radovima na izložbi možete pročitati na ovoj, a više informacija o samom simpoziju saznajte na ovoj poveznici.

Nakon brojnih programa održanih u protekle dvije godine na tu temu, Drugo more ovim festivalom nastavlja istraživati problematiku rada u suvremenom društvu, u trenucima kad se mogućnost potpune automatizacije ponovno ozbiljno razmatra, a strah od zastarijevanja čovjeka sve više raste. Odlična je to najava i budućih programa pravca Dopolavoro projekta Rijeka 2020 – Europska prijestolnica kulture, koji pod domaćinstvom Drugog mora u središte zanimanja stavlja osmišljeno slobodno vrijeme nakon rada, odnos rada i tehnologije, post-radničku Europu i Rijeku koja se nakon deindustrijalizacije nikada nije transformirala iz industrijskog centra u centar znanja.